Thursday, February 9, 2012

Kelas Breastfeding

Hari ini saya ada kelas belajar tentang penyusuan. Teruja juga mahu ke hospital bermula jam 230pm - 430pm.

Suami akan menghantar say ke sana sebentar lagi. Tertanya-tanya sendiri, soalan apakah yang perlu saya tanya?

Hmmm...

1) Saya khuatir, bagaimana jika puting melecet? Krim apakah yang sesuai, atau gunakan cara natural sahaja? Saya pernah dengar krim jenama LANSINOH sangat bagus untuk kesan melecet kali pertama hisapan anak.




2) Selain itu say sangat risau akan keadaan bengkak susu. Buah dada menjadi besar, berkilat, bengkak dan mungkin bernanah? Apakah jalan terbaik untuk mengubatinya?


3) Bagaimana cara-cara bayi latch dengan betul? Ada pendapat mengatakan bahawa, mulut bayi sepenuhnya memenuhi kawasan aerola. Jangan biarkan anak menghisap puting sahaja. Itu cara yang salah. (Saya akan pastikan ketika di kelas penyusuan nanti, saya mencari jawapan bagi masalah ini)

No comments:

Post a Comment