Sunday, December 26, 2010

kehidupan.

Melayari kehidupan penuh dengan pelbagai ragam. Hanya doa dan kekuatan yang pasti dapat mengawal keadaan kehidupan. Terima kasih Allah kerana Kau hadirkan aku suami yang sangat penyayang dan baik hati. Jangan pisahkan kami dan jadikan kami suami isteri di dunia dan juga di akhirat kelak.

Buat suami di luar sana,
hargailah isteri anda. Terlalu banyak pengorbanan yang dilakukan buat mendirikan sebuah masjid dengan kamu, wahai suami...

Buat isteri,
lakukan yang terbaik, luahkan segala rasa hati.
Jadikan rumah tangga syurga dunia yang membahagiakan...

Thursday, December 16, 2010

120 jam bergelar ISTERI kepada En.Suami

sudah 120 jam dia bergelar isteri kepada lelaki tersebut. kehidupan yang dahulu sunyi, kini
ceria dengan gelak tawa dan manis manja suami dan isteri.
Tidak ada sakit hati, tidak ada jelak benci.

Yang ada cuma rasa tanggungjawab,
kasihan,
rindu dan cinta yang semakin menggunung dalam jiwa.
Selama ini entah apa tu tanggungjawab.
Kadang-kala, tanggungjawab untuk diri sendiri juga belum tertunai...


Kini,
tanggungjawab beralih kepada masing-masing bahagian.
Dengan tidurnya,
dapat dia melihat wajah suami yang tenang dan bahagia.
Dalam tawanya,
dapat dia melihat ceria suami dengan penman setia.
Dalam diamnya,
dapat dia melihat betapa suami kerap berfikir demi kebaikan.
Dalam bicaranya
dapat dia melihat betapa suaminya bertutur lembut dan mudah difahami.
Dalam lenggok langkahnya
dapat dia melihat betapa suaminya mengejar masa agar perkahwinan ini tidak disia-siakan masanya.


Untukmu suami,
isteri selalu mendoakan agar Allah melindungimu dan isterimu.
Semoga setiap labgkah kakimu dirahmati Allah.
Semoga tiap senyummu membawa kebaikan.
Semoga tiap tawanya membawa bahagia untuk kebaikan bersama.
Semoga tutur lembutmu sellau menyejukkan telinga..
Semoga tidurmu, jadi panduan bahawa, jika gelap duniamu, isteri masih ada, setia di sisi menemani...



**Untuk abg,
Hey, sayang awak, tahu! :))

Tuesday, December 7, 2010

Tahun Baru, Dunia Baru?


Salam Maal Hijrah.



Tahun baru Islam kembali lagi. Tapi senyap sunyi macam tiada apa-apa yang berlaku.
Berbeza dengan tahun baru omputih!

Kalau new year,
abis meletop sana-sini,
menjerit melaung macam orang gila.
Bakar mercun sana-sini,
Buat jamuan macam sampai membazir nampaknya.
Ada yang pergi buat maksiat dan macam-macam lagi.

Tapi tahun Baru Islam,
tak ada pula yang nak melaung Takbir berkali-kali,
Tak ad ayang nak berkumpul di suatu tempat buat bacaan Yaasin.
Tak ada yang menjerit-jerit syukur!

Aishhh....
Nilah perbezaan yang sangat ketara.
islam semakin dilupakan bagi mereka yang lupa.

Bagi saya,
saya dan keluarga berkumpul membaca Yaasin dan doa akhir dan awal tahun..
Mengingatkan umur bertambah dan kehidupan di dunia semakin akan berakhir..


ALhamdulillah, DUNIA BARU saya akan bermula,
tidak lama lagi..



**Mengira detik, bagaimana rasanya dunia baru yang perlu dimasuki. Tentu indah dengan restu dan redha Ilahi serta ibu dan ayah

Sunday, December 5, 2010

Goodies bag

ngeee...malam ni...
sehingga jam 1.36minit apgi,
saya menyiapkan goodies bag.
Biarpun tak sehebat mana,
yang penting,
ikhlas dan mengharapkan ganjaran besar daripada Allah.
Bukan pujian melambung daripada manusia...

Membaca itu 'cool' !! BACA@



Erggg!
Esok akan berlaku suatu fenomena membaca di tempat awam!
Rasa gundah hati tak dapat pergi.
Atas banyak faktor :


Hantaran tak siap
nak kenduri minggu depan
Baju kahwin belum ambil.
tudung kahwin belum beli.
pelamin nikah belum arrange
goodies bag belum settle.
huhu~


membaca itu 'cool'.
Saya sudah kehabisan bahan bacaan.
Semua buku habis dibaca dan di kawasan tempat tinggal,
kurang kedai yang menjual bahan bacaan. Yang ada,
bahan bacaan untuk pelajar sekolah.
Wah! Takkan lah saya nak beli buku SPM? STPM?
errrr....
tak mahu baca buku sekolah dah!

Klu buku universiti, okay!





Dikesempatan ini, saya memaklumkan kepada semua blogger,
Membaca itu cool, dan
selusuri perjalanan penerbit di Malaysia dan
ikuti perkembangan BACA@LRT yang diasaskan oleh rakan-rakan saya.
Sokong mereka!

Selepas saya pulang bersama suami nanti,
saya akan turut serta BACA@ lagi!
Doakan saya!!!

Google Encik Hantaran :))





Malam ini sambil-sambil menulis, saya menyelak helaian majalah Pengantin.
Tak ada apa-apa yang menarik. Lalu saya Google hantaran.
Ada yang menarik, tapi serabut mak aihhhh!
For me, biar benda simple,
but still looking good and luxury!

Encik Hantaran,
saya hantar warna merah tau..merah putih...
Encik Hantaran buat warna apa?
Surprise eh?
Senyap je!

Macam tak ada preparation awal pula berkenaan dengan hantaran ni.
Memang la,
dah plan kahwin pun mengejut.
Tak ada prepare apa-apa pun!
Duit pun sempat kumpul cukup-cukup je.
Lepas kenduri, harap maklumlah ya!
Kena struggle cari solutions to keep saving.
My PTPTPU tu sapa nak bayar?
Haaa.....
Net income tak ada ni!

So, start from today,
dah boleh la nak menghitung hari.
Sebab dah jumpa. :))
But, for me, the days is still on and on.
No need to count actually!

Just had a fever makes me felt bad.
Nothing much I can do, just lying on my bed and read all my books.
I can't bring all this books together with my husband.
And maybe,
after I change my status to PUAN,
I just can read my husband books, in his course!
Erggg....
I left my engineering course in 9 years ago!
And my course in Civil Eng. actually
mana sama dengan my husband!
Takkan nak baca buku dia? Pening sudahhh....

So..sesiapa yang nak attend my wedding,
faham2 la bawa hadiah buku, ya!
Pinggan mangkuk no need kot.
Because I don't have any house yet!

Errr....
Demam...demam...
Demammmmmmmmmmm...

Helpppp!

Friday, December 3, 2010

https://www.mohe.gov.my/MyBrain15/index.php

http://www.facebook.com/notes/odi-yusoff/program-pembiayaan-myphd-dan-my-master/10150324785900005?ref=notif¬if_t=note_tag

Salam Semua,



Program Pembiayaan MyMaster dan MyPhD kini telah dibuka untuk permohonan secara online sepanjang tahun mulai 1 Disember 2010.



Warganegara Malaysia dari kalangan graduan, orang awam dan sektor swasta yang ingin melanjutkan pengajian ke peringkat Sarjana atau PhD di bidang sains dan teknologi,sains sosial/sastera ikhtisas di Universiti Sains Malaysia kini boleh memohon pembiayaan melalui Program Pembiayaan Ijazah Lanjutan di bawah RMke-10 Kementerian Pengajian Tinggi iaitu Program Pembiayaan MyMaster dan MyPhD.



Syarat-syarat permohonan dan penawaran boleh didapati melalui laman web Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.





Program pembiayaan MyPhD merupakan pembiayaan pengajian peringkat ijazah kedoktoran di bawah program MyBrain15 untuk mencapai sasaran 60000 pemegang ijazah Kedoktoran di kalangan rakyat Malaysia selaras dengan agenda "Malaysia sebagai Pusat kepada Perkembangan Pengetahuan dan Inovasi".



Untuk sebarang pertanyaan,layari https://www.mohe.gov.my/MyBrain15/index.php



Sekian,



--

Melanie Inbaraj | Information Officer |

Marketing, Information and Communication

| Institute of Postgraduate Studies |

Universiti Sains Malaysia l 11800 USM, Penang, Malaysia



|

Tel + 60 (4) 653 2360 | Fax + 60 (4) 653 2940 | www.ips.usm.my

Opt. email: melaarti@notes.usm.my

Thursday, December 2, 2010

For the 1st Time, I'm In Love!





First time I saw You!
Lagaknya seperti aku bukan dalam dunia aku,
Rasa dunia ini sepi. Hanya kami berdua sahaja yang berjalan sambil tersenyum,
melalui celah pepohonan...

Dunia pada saat itu,
memancarkan sinarnya yang sangat terang,
Kuketuk cermin tingkap keretanya.
Dia memandang,
saat itu mata bertaut,
getar dalam hati..hanya Tuhan yang Tahu!

Saat beriringan,
jiwa terbang, tidak mencecah Bumi.
Ini bukan fantasi, Lyn!
Ini dunia kamu!

Kali kedua,
Aku terkesima.
Bukan luka yang aku mahukan,
tetapi inilah sinar bahagia daripada luka yang selama ini aku pendam,
Nanah yang selama ini tidak kusapu,
kubiar mengalir, busuk!

Dia hadir, bagaikan pewangi,
Memenuhkan harumannya pada setiap inci
ruang dunia yang baru aku cipta.


Tiada lagi luka,
yang ada hanya CINTA
dan kini, aku akui,
AKU JATUH CINTA LAGI.

walaupun dulu, pernah aku berjanji,
dunia cinta begini, tidak akan aku masuki!

Allah, Kurnia-Mu sangat besar,
Kau hadirkan dia sebagai pewarna
Mewarnai dunia yang aku hinggapi
kosong sepi ini.

Semoga,
Dia kekal menjadi suami,
dari hari ini,
hingga syurga Firdausi


:))

** Nothing gonna change! Deeply, Yes, I'm In LOve!!!!!!!!!!

Hadiah Kahwin.

Rasanya hari ini hari yang paling indah dalam hidup. Biarpun sebenarnya banyak lagi pengalaman indah yang sudah atau bakal ditempuh.

Mak siap memasak. Hari ini mak masak awal. Semata-mata mahu ke hospital menjenguk kakak.

saya? Sedang menyapu anjung luar agar tidak ada kotoran yang akan dilihat tetamu atau sesiapa sahaja yang bakal hadir, pada hari ini.

"Dik, ada duit tak?"Tanya mak.

Aku terdiam. Terkedu. Duit? Rasanya tidak banyak yang tinggal semata-mata untuk melepaskan batuk, demam dan kecemasan apa-apa sahaja.

"Ada mak. tapi sikitlah. cukup-cukup lepas kawin. kenapa mak tanya pasal duit?"Tanyaku. Soalan aku dijawab dengan senyuman.

"Nak beli rantai!"

Erkkkk......
Rasa nak tercekik! AKu tidak pernah impikan memiliki utas-utas emas pada badan. Biarpun satu atau dua. Cincin risik ini Aku pakai jika ingin keluar rumah, bertemu saudara, bertemu Si Dia tercinta. Kalau di rumah, bebas rasanya tanpa utas-utas emas itu!

"Tak payah bazir la mak... Adik bukan suka pakai emas-emas ni pun...Yang ada pun, pakai bila teringat je,"Aku menjawab sambil meneruskan sapuanku. Bersih sudah halaman rumah. Jika ada tetamu yang berkunjung tanpa temu janji, tidaklah malu sangat rumah bersepah padahal ada anak dara.

Mak bersiap-siap nak keluar ke Slim, Hospital SLim River. Aku masih menonton TV buat masa senggang yang ada.

****************************************************************************


Sejam, dua jam berlalu, aku masih di dalam bilik menulis novel yang perlu disiapkan.
Terdengar laungan mak menyuruh aku membuka pintu utama rumah usang ini.

"Buat apa?"tanya mak.
Tak ada buat apa-apa,"Jawabku, perlahan sambil menuju masuk semula ke dalam bilik.

beberapa minit di dalma bilik, aku dipanggil semula.

Ada apa, mak?" tanya aku.
"Nah, ni hadiah kahwin daripada mak!"Aku terkesima. Seutas gelang emas dipakaikan pada pergelangan tangan kiriku.

Terharu.
Pilu.

Kukucup tangan bonda yang berurat setia.
Kucium pipi bonda yang kendur cinta.

Kulafaz tanda syukur pada Yang Esa, SUka!

P/S: **Awak, ini hadiah kahwin kita, tapi saya seorang sahaja yang boleh pakai, tau!

Ngeeee...:)))

Sunday, November 28, 2010

Counting the days, isn't easy!




Semuanya nak dibuat, dalam masa
yang snagat cepat.
Mana mampu aku melakukannya seorang diri tanpa bantuan orang lain.
Tapi jiwa memberontak,
tidak mahu menyusahkan orang lain.

Malam makin kelam.
Saat itu, jiwa mulai bercerita sendiri.
Apa yang patut aku lakukan nanti?

Bukan mudah mahu menjadi yang terbaik.
Tetapi aku tidak lupa untuk mencuba jadi yang terbaik.
Aku sedar diri ini
terlalu banyak kelemahan,
yang memang tidak dapat dinafikan lagi.
Kewujudannya dalam dunia Allah yang amat sukar perjalanannya ini,
membuatkan aku sedikit teruja dalam bahagia.

Entah bagaimana nanti, saat diri ini sudah bertukar tangan
berganti penjaga.
Entah apa lagaknya dan rasanya dikemudian hari.
Jiwa, janganlah sangsi.
Dia, Allah itu Maha Adil.

Saturday, November 27, 2010

hey, awak tahu...,




susah sangat nak dapat bercakap dengan awak.
Susah betul nak dapat terus terang dengan awak.
Awak nak saya cakap macam mana lagi?


saya perlukan awak,
sebagai tempat saya berpaut.

saya perlukan awak,
pada masa saya kehilangan rasa yakin.

Saya perlukan awak,
ketika saya tidak mampu untuk berjalan.

Saya perlukan awak,
ketika saya ada berita gembira untuk dikongsikan.

Saya perlukan awak,
terutama ketika saya mahu menangis sedih.

Saya perlukan awak,
ketika saya tersenyum, bahagia.

Saya perlukan awak,
pada masa saya ingin berkongsi rasa.


Hey, awak...,
awak tahu tak betapa awak penting dalam hidup saya?
Bukan mudah untuk awak percaya.
saat kehadiran awak,
pada ketika hidup saya benar-benar kelam dan gelita.
Meraba dalam sepi,
awak hadir beri saya sebuah pelita,
menerangi sudut hati.

Awak tahu...,
bukan mudah saya ambil pelita awak.
Sebabnya saya takut akan kasih sayang.
Tidak percaya akan setia.
Tetapi awak ajar saya agar menerima dan mencuba.
Awak ajar saya jadi dewasa.
Awak beri saya masa untuk jadi yang utama.

Awak...,
takutnya saya,
kalau suatu masa nanti saya akan kehilangan awak.
Sebab awak bagaikan permata dalam kegelapan.
Saya berjalan atas cahaya awak yang benderang.
Saya dapat berlari tatkala awak memancarkan lebih cahaya buat saya.

hey, awak!
Jangan tak tahu yang saya sayang awak!
Bukan mudah untuk mengaku.
Tapi itu satu,
yang saya mahu awak tahu.


P/s : tanpa awak, mungkin saya masih lumpuh dan tidak mampu bernafas, satu-satu.

Memahami dan bersabar itu penting





kelam kabut. Rasa gelabah.
MAcam-macam perkara yang mulai meresap masuk ke dalam minda.
Kadang-kadang, memahami dan bersabar itu sangat penting.

Itulah hikmahnya menjadi dua.
Ada yang panas, ada yang sejuk.
Ada yang cepat, ada yang lambat.

Pendek kata saling melengkapi.
Malam ini,
Allah benarkan aku merasai suatu pengalaman yang menakjubkan.
Terharu dan agak mengejutkan.
Bukan mudah ingin menyelesaikan sesuatu perkara andai tiada
persefahaman.
Tiada lagi kesabaran.
Semuanya akan menjadi kacau bilau.

Kadang-kadang,
berbisik rasa syukur pada bibir, sekaligus dalam hati.
Terharu kerana mengenali kamu!
dan bakal menjadi sebahagian kamu.
Bukan mudah memahami jalan yang berbeza andai tiada
kesabaran dan tidak ada sikap saling memahami.

Ringkasnya,
kamu yang terbaik!


P/s: adakalanya, luahan hati itu, merupakan luahan sebenar perasaan :))
sayang kamu!!!

Thursday, November 25, 2010

Bulan Bahasa? Senyap, Mati tidak Bernyawa?




Adab dan bahasa saling berkait rapat.
Pandai berbahasa, bukan sekadar nahunya,
maka pandailah beradab.

Jangan lupa, manusia dihitung oleh manusia lain dengan bahasa dan adabnya.
dengan Allah manusia dihitung dengan amalannya.


Bahasa salah satu simbol yang membawa kepada peradaban manusia.
Peradaban bahasa dan masyarakat merangkumi aspek BAHASA.
Semuanya berkenaan dengan bahasa,
maka mengapa ada lagi dalam kalangan insna yang tidak mahu
bersetuju dengan bahasa yang kita tuturkan sebagai penutur natif ini,
diangkat-tinggikan?

Masih ada lagi yang mahu menjatuhkan bahasa sendiri?
Apa lagi yang kurang dengan bahasa ibunda?

Bulan bahasa yang dijalankan pada Oktober,
tidak segah majlis yang lain? Mengapa?
Apa kurangnya publisiti bulan bahasa?

Pengalaman saya menjelejah ke daerah Ipoh Utara,
papan tand aiklan bulan bahasa berlambak!
Tetapi, pelaksanaannya,??

Jangankan nanti cucu dan cicit sudah tidak kenal diri!
Bahasa ibunda bukan bahas amainan,
mengapa tidak disyukuri adanya perihal tanda diri sebagai melayu?

Huh!
Marah dan sakitnya hati melihat bulan bahasa tidak diangkat sebagai bulan yang
sangat efektif.
Sebaliknya bulan bahasa hanya diiklankan,
dipapan tandakan di jalanan,
Diuar-uarkan dalam televisyen,
tetapi tidak segah pelaksanaan bulan-bulan lain!

Pihak tertentu, pihak siapa?
Pensyarah, guru dan ahli bahasa bukan main
berentap membangunkan bahasa demi memandaikan bangsa,
Pihak berwajib?
Makin gah dan bangga menggunakan bahas alain sebagai bahasa perantaraan?

Bapak borek anak rintik?
Boleh guna peribahasa itu?


Apa lagi jalannya kalau pihak berwajib sendiri yang menutup mata,
memekakkan telinga kepada suara hati ahli bahasa seperti kami?
Kami yang berpangkat Profesor,
Dr Falsafah,
Emeritus,
Editor,
Penulis,

Apa pangkat kami selain itu?
kata-kata kami tidak dilayan?
Tidak berkesan?

Sampaikan nanti,
lidah sudah tidak bisa bertutur bahasa ibunda,
makalah melayu diinjak-injak harganya
Persuratan melayu hilang dalam lautan permodenan dunia?

Pada siapa lagi mahu kita sandarkan kekuatan bahasa,
kalau bukan pada bangsanya?
Yang lahir dalam bahasa,
hidup dalam bahasa,
mati juga pada batu nesannya, menggunakan bahasa?

BAHASA JIWA BANGSA




Padanlah remaja sekarang sudah tidak pandai berbahasa.
Kurang ajar!
Itulah perkataan yang akan digunakan oleh nenek-nenek dan atuk-atuk yang ada di sekeliling kita
apabila melihat anak remaja yang tidak pandai berbahasa.

Bukanlah maksudnya berbahasa dari aspek nahu yang tepat!
Sebaliknya kehormatan dalam menuturkan perkataan dan sikap positif dalam berhadapan dengan situasi dan menuturkan perkataan yang baik-baik sahaja.

Celaka!
Gampang!
Babi!

Kata-kata celaan ini kebiasaaannya digunakan oleh remaja dalam menilai diri sendiri dan rakan-rakan.
Penggunaannya menjadi luas apabila tidak ada nilai bahasa yang difahami dalam diri masing-masing.
Penggunaan tanpa melihat situasi dan melihat siapa yang mendengarnya juga merupakan salah satu kelemahan mereka.
Setelah saya sendiri selidiki,
anak-anak kecil yang berada di kawasan perumahan abang saya,
sudah pandai mencarut!

Pan***
Pu***

(tidak ada niat mahu mencarut sebaliknya sebagai contoh sahaja)

Sedangkan anak itu berusia 6 tahun!
Belumpun masuk sekolah rendah lagi!
tetapi hasil pergaulan dengan rakan-rakan lain,
bahasanya menjadi sangat 'luar biasa!'

Ibu bapa yang ada di luar sana,
tidakkah anda peka dengan siapa anak anda berkawan?
bagaimana begitu cepat penularan bahasa kotor itu menjajah minda anak anda?
Apakah anda suka melihat dan mendengar anak anda menuturkan kata-kata kesat?

Maka,
didiklah anak kecil ti dengan bahasa yang baik,
jaga lakukan bahasa dna tutur bicaranya,
ajar dia tentang salah dan negatif,
Biasakan bertutur dengan anak bahasa yang baik
suami isteri,
bercakap lemah lembut dan sopan di hadapan anak.

Bahasa itu jiwa bangsa,
bahasa juga mencerminkan bangsa,
bahasa jati diri bangsa.
Bahasa mencerminkan keintelektualan anda.

Ibu bapa menjadi perisai kepada anak-anak sebelum mereka sendiri hilang jejak bahasanya!

Hilang jejak bahasa? Tidak hargai BAHASA?





Suatu hari saya bertanya kepada salah seorang rakan yang berbangsa melayu/Islam.

Mengapa sukar benar berbahasa malaysia?

Jawapannya, bahasa malaysia bukan bahas ayang menarik.
bahasa malasyia bukan bahasa yang unik.


Jawapan itu buat saya terfikir sejenak.
Betapa rendahnya pengharapannya kepada bahasanya sendiri.
Sebagai penjunjung bahasa, biar apa pun rupa bahasa kita, bahasa itu
merupakan salah satu daripada jati diri yang memperlihatkan kita sebagai bangsa yang bertamadun.

Lihatlah pada zaman batu, manusia pada zaman itu tidak berbahasa menggunakan
pertuturan yang betul, ada suku kata dan fonetiknya.

tetapi bahas ayang mereka gunakan seperti lukisan dan coretan-coretan yang hanya mereka fahami.

Sehingga sekarang, ahli kaji sejarah mengkaji akan uniknya tulisan itu!
Inikan manusia zaman moden, yang punya ilmu dan yang punya akal,
membiarkan bahasanya jatuh hilang entah ke mana!


Sayu dan sedih, jika suatu mas ananti,
anak-anak kecil sudah tidak menghargai pejuang bahasa,
apa lagi tidak menggunakan bahasa dengan betul...
Entah apa akan jadi kepada bahasa yang saya agungkan ini!

Bahasa itu jiwa bangsa.
Jika tidak pandai berbahasa,
di mana jiwa?
Di mana akal?

Renungilah akan setiap yang bakal menjadi sejarah,
nama anda akan ditulis pada batu nesan, menggunakan bahasa apa?
Sehinggakan pada masa akan datang, tidak akan ada
insan yang memahami bahasa pada batu nesan anada,
dan kubur anda bakal diinjak-injak???

25 November




Malam itu hujan turun dengan lebat
Kilant sabung-menyabung (bukan sabung ayam itu JUDI) :P
guruh berdentum hebat.
Bekalan elektrik pula terputus.
Bergelap seketika meredahi kegelapan malam.

Teringat sejenak, 25 Nov
merupakan tarikh keramat. Penantian menjelang beberapa hari sahaja lagi kehidupan yang berseni.

Semoga semuanya diredai...
Kelibat yang selama ini sepi,
beyangnya mulai menari-nari..
Mengikut alunan indah duaniwi..

Friday, November 19, 2010

Isteri adalah Amanah Buatmu!



Memelihara diri untuk jadi yang terbaik




Pernikahan menyingkap tabir rahsia
suami isteri inginkan keluarga yang bahagia
dan mengharapkan sebuah bahtera indah
untuk bersama belayar ke muara...


pernikahan menginsafkan kita..
perlunya iman dan takwa
meniti sabar dan redha
bila masa senang,
syukuri nikmat Tuhan
susah mendatang tempuhi dengan tabah...

isteri yang telah dipateri
diijab kabulkan
dan dirahmati...
detik pertemuan dan pernikahan
yang dihujani air mata kasih...
demi syurga ilahi...

suami,
jangan menagih setia.
umpama Hajar dan setianya Zulaikha
terimalah seadanya
yang terindah dilubuk hatimu...,

isteri adalah,
amanah buatmu!

Isteri hamparan dunia
suami langit, penaungnya
isteri bagai kejora
suami menjadi purnama





Tuesday, November 16, 2010

Eid Mubarak! Happy Eidul adha to all!

Syukur, hari ini sudah 16 November 2010. sehingga esok, umat Ismlam bakal meraikan hari kebesaran yang seterusnya, iaitu Hari Raya Korban, Aidil Adha.

Pengorbanan yang tiada tolok bandingnya.
hari semakin berganjak pergi, dan sekarang dalam pengamatan saya,
waktu di Arab Saudi
jam 8pagi. tentunya umat Islam yang
menunaikan ibadat Haji sedang bersiap-siap untuk
bergerak ke padang Arafah.

Yes, I've been there past 5 months.
padang arafah, tiada apa-apa pun di situ kecuali
dikelilingi dengan gunung2 kecil yang terdiri daripada batuan-batuan besar.

dan yang paling menarik, di padang Arafah lah
terletaknya Jabal Rahmah,
tempat bersejarah pertemuan Nabi Adam dan Hawa setelah
mereka dicampakkan ke dunia.

Pengalaman saya ketika di Jabal Rahmah,
menarik!
Terdapat manusia yang sedang duduk dan berdiri sambil berdoa.

Berdoa di Jabal Rahmah tentang permintaan untuk sebuah pertemuan.
Saya juga pernah berdoa dengan yakin di sana!
:P

Padang Arafah terletak lebih kurang 22km daripada Masjidil Haram.
Keadaan panas terik walaupun jam baru menunjukkan waktu 6 pagi.
Jadi, bersyukurlah rakyat di negara yang agak sejuk dan Malaysia.
Panas matahari di Tanah Arab tidak dapat diungkap.

Semoga, kalian juga berkesempatan untuk ke Tanah Haram!
Dan semoga diri kita diharamkan daripada Api neraka.


Apa pengorbanan anda hari ini? atau hari sebelum ini?
Renung-renungkan agar anda menjadi insan yang benar-benar mensyukuri nikmat Allah SWT.



**Berpuasa pada hari arafah ada banyak faedahnya.
Seperti yang anda sedia maklum, ketika manusia di Tanah Haram berpusu-pusu ke Padang Arafah.,
Allah membukakan pintu langit untuk menerima doa-doa umat Islam yang berdoa pada hari Arafah.

Jadi, apa tunggu lagi? berdoalah sepanjang hari ini!

Siapa tahu, ada antara ribuan doa itu akan dimakbulkan Allah SWT???


**ANda buat, anda dapat! :P

Friday, November 12, 2010

Linguistic Aphasiology - Psycholinguistics

Neuropsychology and linguistic aphasiology: evidence in favor of case studies.

Novaes C.

Department of Linguistics, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil. cnovaes@ufrj.br
Abstract

Two aphasic patients speaking Brazilian Portuguese and presenting the characteristics of Broca's aphasics were analyzed in relation to their capacities to express null subjects in two different grammatical persons: 1st and 3rd persons. The analysis consisted of looking at the means obtained from the two aphasic patients and their individual results concerning the production of null subjects in each grammatical person on focus. The individual pattern shown by each patient indicated the relevancy of analyzing individually the performance of neuropsychological patients. In this way the hypothesis which claims that in Brazilian Portuguese the null subject has two different natures could be verified.


**http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15177814

The Functional Relationship Between Brain And Language

This review is followed by an examination of the major criticisms associated with each theory. Finally, a call for a more sophisticated analysis of the complex relationship between cortical and subcortial structures and language processing and production is presented. This call highlights the need to examine the areas of listening, memory, and information retrieval.

In the past years a number of Speech Communication scholars have turned to neurophysiological research to provide insight and clarity in to the way humans process linguistic stimuli. These speech-oriented studies have been vital in explaining the structure / function relationship of brain and language. However, now that the 'basic" introduction to the area of neurophysiology has been accomplished, it may be time to reevaluate the general principles we have adopted whole heartedly from early neurological studies. If an accurate assessment of language processes is to be achieved, a more sophisticated analysis of the intricacies of the brain, and that entity's role in the production of speech need to be considered. It is no longer appropriate to generalize about language functions and cortical structures. Language and Reading scholars should strive for specificity.

Thursday, November 11, 2010

Perginya, menemui ALLAH SWT yang menciptanya





Shamrin, vokalis kumpulan Fotograf.

Pada suatu ketika dahulu, lagu-lagunya pernah juga menjadi siulan pada bibir. Tetapi bukanlah sekadar nyanyian yang ingin saya utarakan. Sebaliknya, pemergian Arwah Shamrin setelah collapsed ketika bermain Futsal, petang tadi.

Arwah, yang merupakan bekas pekerja PROTON (mengikut cerita rakan) tumbang setelah mengalami serangan jantung (tekaan pihak-pihak tertentu).

Terdetik dalam hati. Setelah saya pernah membaca dalam akhbar Harian Metro,
Malaikat maut akan datang merenung wajah kita sebanyak 70 kali dalam satu hari.

Agak-agaknya, ketika nyawa arwah dicabut oleh malaikat Izrail, kali kebarapakah kehadirannya merenung arwah?

Gerun, gentar dan menakutkan.


KEMATIAN
Kematian merupakan sesuatu yang benar.
Tidak akan berganjak masa kematian seseorang ,
lewat atau cepat sesaat pun!

Menakutkan, sangat menakutkan ketika menghadapi kematian. Jika mampu membuat sebarang permintaan,
mahu diminta supaya jangan dimatikan.
Takut dengan kehidupan dalam alam kubur.
Takut dengan hari pembalasan.
Takut dengan siaran langsung kisah kejahatan di dunia yang akan ALLAH SWT tayangkan ketika hari perhitungan!


** NOTE : Kematian sesuatu yang benar.
Dahsyatnya kematian, seolah-olah daging badan dihiris hidup-hidup. Dahaga ketika menghadapi kematian, tidak akan hilang walau 7 lautan diberikan!

TAKUT!!!!!!!!!

UPSR 2010




Tahniah!
Itulah ungkapan yang seharusnya kita ucapkan kepada semua adik yang telah mengambil keputusan peperiksaan, iaitu Peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah UPSR.

Buat yang telah menerima keputusan cemerlang,
tahniah!
Buat yang kurang cemerlang,
jangan jadikan keputusan itu sebagai suatu tanda aras buat seluruh kehidupan.
Mendapat 4B bukan tanda gagal.
Mendapat 3C bukan tanda kiamat.

Belajarlah dengan bersungguh-sungguh
pada masa hadapan. Yang pasti, kejayaan akan tetap hadir setelah kita berusaha. Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya?
Betul tak adik-adik?

Buat yang akan memasuki MRSM, tabahkan hati untuk tinggal berjauhan dengan keluarga.
Bagi yang akan ke sekolah sekular biasa,
pastikan kejayaan pasti akan dikecapi suatu masa nanti.
Peperiksaan bukan segalanya.
Jadikan soft skill anda yang pertama.

Yang paling penting,
berani ke hadapan,
berani melontarkan idea,
serta berani membuat kesimpulan.
Pastikan kesemua keberanian itu disimpulkan bersama agar kamu mampu menjadi pelajar yang cemerlang.

Bukan sahaj cemerlang dalam bidang akedemik,
tetapi pastikan bidang luar juga.
Giatkan diri dengan pertubuhan kelab yang ada di sekolah. Jadilah pelajar yang memimpin rakan lain,
serta sabar dalam menimba ilmu pengetahuan.


Adab dengan Guru-Guru
Jika di rumah, ibu bapa sebagai pemerhati dan penjaga. Lain pula yang akan berlaku sekira adik-adik masuk ke sekolah berasrama penuh ataupun mana-mana sekolah yang perlu berjauhan dengan ibu dan bapa.

Walau di mana pon adik-adik menuntut ilmu,
hormatilah guru.
Kerana dengan menghormati guru itulah akan mendapat keberkatan dalam menimba ilmu pengetahuna.


Pilih kawan yang Betul
Berkawan. Tidak salah jika adik-adik punya ramai kawan.
tetapi, pastikan rakan-rakan itu tidak menguasai diri adik-adik dalam hal-hal yang negatif. Sebaliknya carilah rakan-rakan yang berilmu agar adik-adik dapat sama-sama belajar dan berkongsi pendapat dengan mereka.
Jadikan rakan yang bijak sebagai idola yang dapat meningkatkan semangat adik-adik untuk bersaing secara sihat


Fokus di dalam Kelas
Teruskan fokus adik-adik semasa di dalam kelas tidak kira semasa bermulanya tingkatan satu ataupun sehingga masuk ke menara gading.
Fokus di dalam kelas sangat penting kerana ketika itulah berlakunya proses pemberian dan penerimaan daripada guru-guru kepada anak didiknya.


Ulangkaji
Banyakkan mengulangkaji pelajaran. Setelah pulang dari sekolah, teruskan berehat seketika dan buatlah latihan sehingga menjelang petang. Setelah penat, barulah adik-adik pergi beriadah di padang atau pun secara in-door.

Kumpulan Belajar
Tubuhkan sebuah kumpulan belajar dengan rakan-rakan. Pastikan setiap ahli dapat membantu bagi setiap matapelajaran yang dirasakan agak berat untuk dilakukan seorang diri. Ambil latihan-latihan di dalam buku latihan dan buat bersama-sama. Ajar rakan-rakan yang masih belum mampu menyelesaikannya. Tidak rugikan?

Bertanya Guru
Tanya guru jika ada soalan yang tidak difahami. Guru yang cemerlang tidak akan sekali-kali membiarkan anak didiknya dalam kegelapan!

Last but not least,
Belajar dan terus belajar!

UPSR 2010, cemerlang!
Sekolah Kebangsaan Felda Besout 5,
Felda Gunung Besout 5, 35600 Sungkai, Perak.

Rahim Aiman bin Zaifoll Anuar
5A UPSR 2010

TAHNIAH!

11/11/2010

Hi there!
nothing much I want to write
for this entry.
Actually start from today,
I struggling to finish my script.

I have to submit my script to the publisher
in charge to distribute as a novel
for PBAKL 2011
(Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, 2011)
on April, as what I heard yesterday.

In my inbox mail, Hotmail,
the editor set the due for my
script will be on 31/12/2010.

I have to finish it a week before
because I have to give more attention to my life, actually.
Becoming a wife, isn't easy right?



:))

Wish me luck!

Daaaaaa~ Muahhhhh!

Tuesday, November 9, 2010

WANITA-GADIS : Masalah senggugut? Read this!




SOALAN:
Saya sudah berkahwin lebih kurang enam bulan yang lalu dan belum dikurniakan cahaya mata. Kitaran haid saya tidak bermasalah dan stabil seperti biasa. Namun, sejak berkahwin, saya mengalami senggugut yang sangat teruk setiap bulan. Senggugut itu pula disertai sakit-sakit badan, sakit kepala yang teruk dan muntah-muntah. Saya harap doktor dapat memberikan pandangan dan nasihat berhubung masalah ini.

JAWAPAN :
Senggugut yang puan alami itu sebenarnya kerap dihadapi kebanyakan wanita. Senggugut ini boleh berlaku ketika wanita itu pada usia remaja, di bangku sekolah atau sudah masuk zaman pekerjaan.

Dan, masing-masing ada punca yang berlainan. Contohnya senggugut semasa remaja kebiasaannya tidak mempunyai apa-apa sebab dan akan hilang atau beransur kurang apabila umur meningkat dan selepas bersalin.

Sebaliknya, senggugut yang berlaku ketika usia lanjut selalunya berpunca daripada masalah seperti endometriosis. Senggugut kadangkala menjadi serius seperti berlakunya muntah-muntah yang teruk, sakit kepala dan memerlukan seseorang itu mengambil cuti atau ubat penahan sakit yang kuat.

Puan Su, seperti yang saya terangkan diatas, kalau Puan Su boleh hamil secepat mungkin, ia akan dapat membantu puan sekurang-kurangnya untuk dua tahun. Kehamilan dan menyusukan bayi dapat mencegah ovari daripada aktif dan berlakunya haid. Ini dapat mengurangkan masalah senggugut.
Alternatif yang lain, puan boleh mengambil pil penahan sakit yang kuat bagi mengurangkan sakit semasa haid. Sekiranya puan belum bersedia untuk hamil, pil perancang keluarga adalah yang paling sesuai.

Bagi masalah kesuburan, biasanya doktor akan memberi masa sehingga 12 bulan bagi pasangan yang masih muda sebelum mereka diberi bantuan untuk hamil. Sekiranya puan masih sukar hamil dalam masa enam bulan lagi, saya cadangkan puan berjumpa doktor pakar. Salah satu daripada caranya adalah melakukan siasatan bagi mengetahui masalah kesuburan puan dan ini membabitkan prosedur laparaskopi.

Laparaskopi bertujuan untuk melihat keadaan saluran peranakan puan dan di samping itu kami juga mengambil kesempatan melihat punca-punca senggugut tadi.

Info: Senggugut

# Ada dua jenis iaitu senggugut primer dan senggugut sekunder.

# Senggugut primer berlaku sejak mula wanita itu didatangi haid dan memang susah dicari puncanya.

# Senggugut sekunder pula biasanya mempunyai punca dan yang paling biasa disebabkan masalah endometrisis. Oleh kerana pertumbuhan dan perkembangan endometriosis bergantung kepada hormon estrogen yang dikeluarkan semasa haid maka ia akan terus membesar dan merebak.


Dipetik dari:http://www.bharian.com.my

Dicatat oleh NRK di 10:54 0 ulasan

Sunday, November 7, 2010

Siang : Happy Birthday!!! 7th Nov ** part 3

Matahari berselindung di sebalik tabir awan kelam..
Hati tertanya,
Mahu gugurkah titis air hujan itu ke Bumi?
Ada sejalur cahaya di balik awan kelam itu...

Itulah sedikit sinar harapan buat insan
yang dahagakan rasa kasih
Pepohonnan tegak, tidak bergerak...
Bayu,
ke mana perginya kau yang dingin itu?
Tiuplah Bumi ini yang panas akibat sengsara
Hilagnya rasa kasih sayang antara manusia...

Bergerak sedikit dedaunan hijau..
Buat restu dunia
berikan salam,
kepada penghuninya...




**Dia berlari-lari anak di sekitar pantai..
lencun kakinya,
bermain anak ombak kecil yang memukul pantai...
Masih adakah ombak ini esok hari??



Si gadis itu kemudiaannya meninggalkan tanah Arab, pulang ke Malaysia.
Sudah terlalu berat rasa hati mengingati kesan pedih yang pernah melukai hatinya.
Tidak ada jaluran kasih lagi dalam hati..
Melainkan dendam yang bersemi..
Akan terbalas semuanya.
SERI!


See ya' in the next entry!

Lovely Dream - Whole Night Birthday! 7th Nov

Ahhh...
Indahnya mimpi....
Rasanya mahu sambung tidur sepanjang hari,..
agar mimpi itu tidak berhenti...
sehingga sampainya hari
yang kita nanti-nanti...

Wahai mimipi,
bersambunglah malam ini,
aku mahu berada dalam dakapannya lagi.. :))


**Joyah menutup telinganya,
bingit,
jirannya yang menyambut hari raya sibuk memasang mercun pada subuh hari...
Sambil merengus....Joyah bangaun makan sarapan. Aikkk???? Tak gosok gigi nih????

Thanks For the Birthday Morning Kiss!! - 7th Nov

Aku terjaga daripada tidur,
sepanjang malamku indah.
Aku mimpikan dia, si penyambut hari lahir ...
Sepanjang malamku,
Nyaman,
disirami air hujan...
Berselimutkan cintanya,
berbantalkan kasih sayang dan impian bersama...

Mesti best kalau dapat tidur lagi....


**Joyah tarik selimut, masih awal, jam 6pagi di Malaysia :))

Happy Birthday!!! -7th November *Part 2

Aku buka Account Facebook malam ini.
Aduh....
apa yang aku nak buat?
kalau tak buka..Rasanya tak dapat nak wish...
Wish je la...
Its normal, kan...

By the way,
aku nak jadi orang pertama wish birthday untuk abg...
hopefully, that will makes abg feel easy with it...


Joyah duduk di dalam CC itu buat kesekian kalinya. Rasanya sudah 2-3 kali Joyah ulang alik ke cc...
bayaran untuk Joyah, murah.,...
Sebab Joyah dah jadi ahli CC..
Jadi jimat sikit...
(tapi yang peliknya, Joyah tak tahu Mak dia ada PC dalam bilik! Mati idup balik mak dia takkan bagtahu kat Joyah...Paham-paham je la...Mahunya Joyah tak keluar-keluar dari dalam bilik mak dia kalau Joyah tahu mak dia ada PC)

Auh....apa nak taip ni?
Joyah dah mulai pening...
Ah...Taip Happy Birthday je lah...
Lepas tu, tag satu gambar kek...
Sebab masa birthday aku dulu, abang ada tag gambar kek juga...

"kan bagus kalau aku dapat buat kek sendiri malam ni..."


Joyah kesal...dia kalau boleh, nak bake cake by herself,
tapi, dah malam kan..
mala spula nak buat kerja kat dapur...
Mahu terbangun jiran-jiran kalau dengar Joyah sibuk mesin tepung and so on...
tiba-tiba Joyah nak berpuisi...
Joyah bukak buku puisi yang pernah dibelinya suatu masa dahulu...



Hati,
mengapa terlalu bahagia?
Kerana hari ini hari yang snagat bahagia buat aku...

Tenanglah, semuanya bakal bersama tidak lama sahaja lagi...
Semoga semua desir akan akan bersatu dengan mentari yang memanas rembang terik
tatkala angin itu menampar pipi,
baru aku sedar,
kini aku tidak lama lagi akan bersatu dengan satu lagi jiwa...
Jiwa yang pada mulanya tidak pernah aku sandarkan walau satu titik pengharapan
Yang ada cuma doa...
saat aku di hadapan Kaabah,
Doa semoga jiwa yang dua menjadi satu,
jasad yang dua menjadi satu,
hati yang dua menjadi satu,

Kini, hanya masa dan ketentuannya,
Andai masih ada masa untuk aku bicara,
Kenalilah hati ini,
Hati yang lembut...
Halus dan mudah tersentuh,
Inilah hati gadis yang kau pernah rindui...

Kenalilah aku seadanya,
Jadikanlah aku pengubat jiwa duka laramu..
sepanjang zaman...


Nada cinta kita seirama,
Rentak tari kita sedansa...
apa lagi yang harus kita jalinkan supaya semuanya
jadi satu?
Kekalkanlah langkah mu sayang,
agar kita tidak sama rebah dalam tangisan...


Muzik itu semakin lama semakin lembut alunannya...
jiwa pula semakin rasa syahdu dan ghairah
akar hati semakin rasa kukuh memegang bumi cinta...

Ketahuilah sayang,
Saya sayang abg!






**Joyah kemudiannya men-copy paste puisi itu ke dalam Microsoft Word, lalu....

"Wei, Ai Ling, Aku nak print sehelai!"

"haa...kau tekan je print, Canon Pixma 1800i tu,"

"Wei, free boleh tak? sikit je ni...Aku tak cukup duit la..."

"Banyak kau punya cantik nak free!"

"Ala...kira kawan-kawan, half price la beb!"

"Xde! Xde!"

"Ala...kedekut la kau....aku tak nak datang dah CC ni temankan kau!"

"Yelah! gaji aku kat sini bukannya banyak! Kau lagi nak mencekik aku. Apa punya kawan ntah!"

"Ok...Tengkiu sayang!"

**Ai Ling?????? Watak baru kot....Belasah je lah!

Happy Birthday!!! -7th November *Part 2

Aku buka Account Facebook malam ini.
Aduh....
apa yang aku nak buat?
kalau tak buka..Rasanya tak dapat nak wish...
Wish je la...
Its normal, kan...

By the way,
aku nak jadi orang pertama wish birthday untuk abg...
hopefully, that will makes abg feel easy with it...


Joyah duduk di dalam CC itu buat kesekian kalinya. Rasanya sudah 2-3 kali Joyah ulang alik ke cc...
bayaran untuk Joyah, murah.,...
Sebab Joyah dah jadi ahli CC..
Jadi jimat sikit...
(tapi yang peliknya, Joyah tak tahu Mak dia ada PC dalam bilik! Mati idup balik mak dia takkan bagtahu kat Joyah...Paham-paham je la...Mahunya Joyah tak keluar-keluar dari dalam bilik mak dia kalau Joyah tahu mak dia ada PC)

Auh....apa nak taip ni?
Joyah dah mulai pening...
Ah...Taip Happy Birthday je lah...
Lepas tu, tag satu gambar kek...
Sebab masa birthday aku dulu, abang ada tag gambar kek juga...

"kan bagus kalau aku dapat buat kek sendiri malam ni..."


Joyah kesal...dia kalau boleh, nak bake cake by herself,
tapi, dah malam kan..
mala spula nak buat kerja kat dapur...
Mahu terbangun jiran-jiran kalau dengar Joyah sibuk mesin tepung and so on...
tiba-tiba Joyah nak berpuisi...
Joyah bukak buku puisi yang pernah dibelinya suatu masa dahulu...



Hati,
mengapa terlalu bahagia?
Kerana hari ini hari yang snagat bahagia buat aku...

Tenanglah, semuanya bakal bersama tidak lama sahaja lagi...
Semoga semua desir akan akan bersatu dengan mentari yang memanas rembang terik
tatkala angin itu menampar pipi,
baru aku sedar,
kini aku tidak lama lagi akan bersatu dengan satu lagi jiwa...
Jiwa yang pada mulanya tidak pernah aku sandarkan walau satu titik pengharapan
Yang ada cuma doa...
saat aku di hadapan Kaabah,
Doa semoga jiwa yang dua menjadi satu,
jasad yang dua menjadi satu,
hati yang dua menjadi satu,

Kini, hanya masa dan ketentuannya,
Andai masih ada masa untuk aku bicara,
Kenalilah hati ini,
Hati yang lembut...
Halus dan mudah tersentuh,
Inilah hati gadis yang kau pernah rindui...

Kenalilah aku seadanya,
Jadikanlah aku pengubat jiwa duka laramu..
sepanjang zaman...


Nada cinta kita seirama,
Rentak tari kita sedansa...
apa lagi yang harus kita jalinkan supaya semuanya
jadi satu?
Kekalkanlah langkah mu sayang,
agar kita tidak sama rebah dalam tangisan...


Muzik itu semakin lama semakin lembut alunannya...
jiwa pula semakin rasa syahdu dan ghairah
akar hati semakin rasa kukuh memegang bumi cinta...

Ketahuilah sayang,
Saya sayang abg!






**Joyah kemudiannya men-copy paste puisi itu ke dalam Microsoft Word, lalu....

"Wei, Ai Ling, Aku nak print sehelai!"

"haa...kau tekan je print, Canon Pixma 1800i tu,"

"Wei, free boleh tak? sikit je ni...Aku tak cukup duit la..."

"Banyak kau punya cantik nak free!"

"Ala...kira kawan-kawan, half price la beb!"

"Xde! Xde!"

"Ala...kedekut la kau....aku tak nak datang dah CC ni temankan kau!"

"Yelah! gaji aku kat cni bukannya banyak! Kau lagi nak mencekik aku. Apa punya kawan ntah!"

"Ok...Tengkiu sayang!"

**Ai Ling?????? Watak baru kot....Belasah je lah!

Saturday, November 6, 2010

Happy Birthday!!! Part 1 -7th November

Hah! Ikut masa dah time dah ni...
kalau ikut masa negara lain lah kan..
kalau iku masa Malaysia, still baru jam 10 malam..

Wahhh...
rasa teruja inilah kali pertama aku nak sambut birthday orang yang tersayang...
Rasa macam mati hidup semula pula...:P


Abang,
pertama sekali, terima kasih kerana sudi menerima saya sebagai teman hidup.
Bukan mudah membuat keputusan dalam jangka masa yang singkat untuk memulakan sesuatu demi jangka masa yang panjang...
Semoga abang sentiasa reda dengan apa yang telah Allah tetapkan buat kita...


Abang,
siapa sangka dalam perjalanan masa hampir sepuluh tahun lamanya,
telah terbuka pintu hati untuk mencari dan menerima...
Siapa sangka juga semuanya berlaku dalam sekelip mata...

Andai masa hari lahir saya dahulu,
cinta yang berputik merupakan hadiah untuk saya,
untuk abang pula,
semoga perkahwinan yang bakal kita tempuhi merupakan hadiah yang paling bermakna dalam hidup abang...


andai masih ada kekurangan dalam diri saya,
saya mohon, Abang terima seadanya..
saya bukan malaikat yang dijadikan daripada Nur...
Saya cuma manusia biasa yang dijadikan daripada
tanah dan hadirnya saya melalui air mani yang bercantum dengan telur benih ibu..


Tepat jam 0008 hr
Saya harap abang sudah berehat...
sudah lah..jangan difikirkan sangat tentang kerja...
Insya-Allah, hari esok masih ada untuk abg...


Abang...
Semoga hari yang bakal abang lalui merupakan hari yang terbaik untuk abang...
sempena kelahiran ulang tahun yang ke 26 ini,
saya doakan abang sentiasa berada dalam lindungan Allah dan terus terusan berjaya dalam hidup...

Jadikanlah saya isteri yang menempatkan syurga sebagai perjalanan terakhir kita bersama,
jadikanlah saya isteri abang sehingga akhir zaman...
Jadikanlah saya,
seorang isteri yang disayangi abang selama-lamanya...







**Pap!

"adoi!"

"Apa mak ni..."

"Apa yang kau merepek ni, Yah?"

"Merepek apa pula mak?"

"mak dengar kau berpuisi tadi, kau nak jadi isteri siapa pulak?"

"IShhh..mak ni....jadi isteri sapa-sapa je lah....Yah ni kan perempuan..sama macam mak la..."

"Abis, kalau tak jadi macam mak, mak nak ke anak mak ni Andalusia sampai bila-bila?"

"Ish...ke situ pula?"

"Ye lah..mak larang Yah berangan..."



Joyah muncung....dia tutup diari..

Lalu ambil tudung dan mengorak langkah keluar rumah.

"HAh, tu nak ke mana pula?"

"Nak pergi CC mak!"

"He....budak-budak zaman sekarang....Memanjang ngadap Facebook!"

Leter mak Joyah sambil membuka PC di dalam biliknya. Account Facebooknya di buka...



**Aik...mak joyah berleter tentang Facebook, tapi Joyah tak tahu mak dia ada PC dalam biliK?????

Pre- Birthday : LOVE is LOVE part 2




Aishhh....


Aku ambil telefon bimbitku.
Aku unlock keypad lalu aku menekan butang menu mencari setting SMS
Hmm..mulai terfikir, nak hantar SMS ke..nak send MMS ehhh???
SMS lah dulu..sebab ini baru Pre-wish birthday, kan...

Aku buka lalu menaip SMS berbunyi:
eh...bertulis :
Hai, Happy Pre-birthday, sayang!
Love you!


Haa...manja tak bunyinya?
Lalu aku mendapat balasan yang sama..
wahhh!
Indahnya dunia...
Rasa hidup kembali berseri apabila ada yang menyiram bunga-bunga dalam taman hati ini...
Berbaloi rasanya doa dan pengharapan kerana Allah semuanya aku sandarkan...

Well, this is just pre-wish entry,
we have to wait till midnight
to make a wish, Happy Birthday, my love...

I love you!
And I'm waiting to be yours!



**Hahaha...
Joyah, pandai juga kamu berbahasa inggeris ya?
Alangkah terkejutnya Joyah tatkala ibunya menghampirinya lalu membaca diari Joyah secara senyap-senyap.

"Mak! Mak ni kan...selalu curi-curi baca diari Yah!"

"Ala...emak bukan apa...takut kau tulis yang bukan-bukan je..."

"Bukan-bukan apa pulak mak... Yah bukan mengarut apa pun...Yah cuma tulis apa yang Yah nak tulis je..., tapi bukanlah sampai semua orang boleh baca..."

"Ye lah...mak tak baca dah lepas ni...mak eja je...senang sikit...:P"

Hahaha...joyah pon pening dengan mak dia
mak dia pandai pula tu Loyar buruk...aduhai...nasib la badan...



**And then, we'll wait to next entry, the real wishing birthday for her lovely lover!

Pre- Birthday : LOVE is LOVE





Bosan sahaja aku duduk-duduk di rumah.
Rasanya tidak tertahan mahu terbang.
Dan dalam mimpi petang tadi,
Aku mimpikan seseorang.
Aku mimpi seorang putera kecil lahir dan menjadi pendampingku.
Awwwww....! Sweetnya!

Hmm....kelahirannya pada suatu masa dahulu lebih awal daripadaku.
Lahirnya tentu membawa perjanjian,
dengan siapa pendampingnya?

Wahh....
macam sebuah novel yang pernah aku baca,
cerita tentang seorang putera yang datang melamar wanita hodoh disebuah kampung..
wanita itu kemudiaannya bertukar menjadi seorang puteri yang snagat ayu,
kerana sebelum itu..
puteri itu telah di sumpah oleh seorang lelaki jahat..
yang hendakkan harta puteri tersebut...

Alangkah bahagianya kelahiran...
sebuah kelahiran yang dinantikan pasangan yang sangat bahagia...


Oh ya!
Kelahiran siapa yang bakal jatuh pada tanggal Pra -esok ini???
Moga semuanya baik-baik sahaja, ya!


Its only a pre birth...
Lets go, to take a bath and then we'll going for tomorrow!

Happy pre-birthday my love!

**Joyah menutup diarinya..
masih sempat, lalu dia mgucup diari itu..
Hati Joyah berbunga-bunga...
Macam lagu Misha Omar..
Bunga-bunga Cinta!

Okkay, sekarang., Penulis mahu berehat daripada memikirkan tentang Joyah's Life!


Erghhhh....
Malam ni tulis novel lagi ke ehhh????

HUjan la....xde mood :((

AISHAH kata nak jadi Housewife Yang Educated!

Hahaha...
Tahniah Aishah!
Rasanya tak ramai yang ada cita-cta macam Aishah!
Bukan senang tau nak dapat kerja amal macam tu...
Bukan nak kata lah...
Masa Joyah kerja dengan sebuah kompeni swasta dulu..
Banyak gaji Joyah semuanya gaji yang tak berkat...

Sebab mak Joyah cakap,
kalau kerja curi tulang...semuanya tak halal...
Gaji yang kita dapat, rm2500,
jadi RM2500 tu semuanya tak halal sebab kita curi tulang...
Kita tak kerja sunguh-sungguh....

Kalau Aishah nak jadi surirumah yang educated,
kena belajar sampai habis dan kena jaga adab sebagai isteri...
Walaupun Joyah belum kahwin, tapi Joyah tahu,
apa tanggungjawab seorang isteri...

Sebab itulah Kak Joyah nak ingatkan Aishah...
Jadi isteri muslimah sejati, Insya-Allah masuk syurga...
Tak ada gaji yang tak berkat...
Tak ada curi tulang...
Tak ada ampu bos...(Ampu suami sendiri, tak salahkan....???)

Adik Aishah,
Semoga cita-cita kita berjaya!
Kak Joyah pon tak sabar-sabar nak jadi Exec Wife!!!!!!

Friday, November 5, 2010

BENcinta part 3

ahhhhhh!

Memang benci betul hari ni!!!!!!!!
Rasa macam nak marah-marah.
Badan gatal-gatal ruam...
Huhuh~
Doktor cakap ruam panas....

Joyah keluar dari bilik doktor.
Joyah tunggu depan kaunter farmasi.
Joyan bangun bila nama Joyah dipanggil
Joyah ambil ubat.
Joyah bayar RM1.00

(Klinik kerajaan)

Joyah balik rumah.
Joyah tidur.
Joyah sakit hati.
Joyah jeles.

Tadi masa kat kelinik,
joyah tengok ada couple tu datang klinik...
Joyah datang sorang.
Joyah xde boyfren!

BENcinta part 2

Ah! Bosan betul. Joyan berjalan kaki menuju ke pasaraya Giant yang hampir sahaj dengan rumah sewanya.

Sambil berjalan Joyah melilaukan matanya memandang ke arah taman bunga yang terletak di sepanjang jalan raya menuju ke Giant.

Joyah meluat melihat beberapa pasangan yang dilamun cinta yang duduk melepak di celah-celah 'bedah' pokok bunga itu.

"Entah apalah kerja haram yang bebudak ni buat!" rengus Joyah dalam hatinya.

Tiba-tiba telefon bimbit Joyah aberbunyi nyaring!

Joyah ambil telefon bimbit dari dalam poket disebelah lutut kirinya. Pada petang itu Joyah memakai seluar banyak poket. Dalam poket sebelah kanan ada botol air. Poket belakang bontot ada payung. Memang itulah lumrah Joyan bila keluar ke Pasaraya Giant berjalan kaki. Semua benda itu harus dibawanya. Belum lagi charger telefon bimbitnya. Kot-kot Hp Joyah habis bateri, Joyah biasanya akan curi-curi cas dalam surau Giant. :))

Joyah unlock keypad telefon. Joyah tekan butang kanan untuk baca mesej yang sampai.

"Mesej Facebook," ujar Joyah, perlahan.

"Kehadapan JOyah. Ke mana tu?"

Joyah berasa amat pelik. Siapakah yang menghantar mesej Facebook kepada Joyah?
Macam mana si penghantar mesej itu tahu Joyah dalam perjalan ingin ke suatu destinasi?
Mengapakah orang itu menghantar mesej kepada Joyah tanpa memberi salam?



**Siapa nak jawab???

Jumpa dalam next entry ya, donk ahhhh!!!!!!!!!!!!!

BENcinta - Part 1

Aku kasihan melihat rakan serumahku.
Sudahlah umurnya 40-an,
tapi masih belum berumahtangga.
Emak bertanya kepadaku pada suatu hari ketika emak menghubungiku.

"adik, dah ok ke?"

aku terkedu. Tidak tahu apa jawapan yang harus aku berikan.
Lalu aku menjawab.

"ok je mak. Tapi tak boleh la ingat-ingat. Tak boleh tengok semua barang yang dia pernah bagi," jawab aku sambil mengesat air mata.

Begitulah alkisahnya ketika aku mula-mula putus cinta.
Rasanya setiap hari emak akan menghubungi aku untuk menganalisis perasaan aku pada waktu itu. Kadang-kadang nampak emak macam juruanalisis perasaan...

Pernah pada suatu hari ketika aku bersalam dengan emak, emak menangis sambil menasihati aku supaya menjaga diri dengan baik. Kenapalah emak pula yang beria-ia menangis sedangkan aku yang putus cinta...????

Kak Bedah yang tinggal disebelah rumah sewaku hairan melihat aku setiap kali pulang kerja akan menangis di hadapan rumah sewaku.

Kak Bedah datang lalu bertanya

"Joyah, kenapa akak bedah tengok, yah selalu je sedih-sedih setiap kali balik kerja?
ada apa-apa yang boleh kak bedah tolong ke?"

"Tak ada apa-apa lah kak Bedah. Yah penat. Lagipun, kalau balik ke rumah sewa ni, teringat pula kisah silam...,"

Kak Bedah menggeleng-gelengkan kepalanya. Mungkin Kak Bedah kasihan akan aku. Mungkin juga Kak Bedah bosan dengan aku kerana aku asyik menangis sebab lelaki!!!!!!!!!!!!


Ah!Lelaki!!!!!!!!!! Semuanya tak boleh dipercayai!!!!!!!!

**Kepada lelaki-lelaki yang membaca entry ini, mohon jangan sempitkan fikiran, ya! Ini hanya bait-bait tulisan yang bukan ilmiah!!!!!!

Daaaa......!!!

See you next entri!

Thursday, November 4, 2010

Aku Sudah Jatuh Cinta- Part 1(a)

Penat!
Sakit hati!
semuanya bercampur-baur dengan jiwa yang kelam masih suram.
Tidak ada apa-apa yang bisa buat aku rasa hidup aku kembali waras!
Aku mulai kerja bagai nak gila, dan tidak ingat akan diri yang perlu rehat
dan sedikit udara bersih untuk bernafas!

Jiwa masih samar-samar bahagianya...
Yang jelas,
semakin nampak akan kekusutan.
Si ibu yang dahulu kandungkan aku selama 9 bulan,
asyik menitiskan air mata tatkala aku berdiam diri dan tidak mahu bercakap dengan sesiapa pun!
Kerana gagalnya aku dalam bercinta.
Inilah kisah aku pada Januari 2010...

Kekusutan semakin ketara tatkala aku seorang diri nun di bandar metropolis sana..
jiwaku tidak pernah kenal akan bahagia,
seringkali aku ditemani air mata dan kesedihan...

Macam orang gila?????
yup!
Almost that the answers of what all of you think about me, in this few seconds...
and Januari,
it was the bad month in mylife!
I lost in my journey!

Aku Sudah Jatuh Cinta- Part 1

Wah....
jiwa rasa kosong hari ini. Rasanya sakit ..masih sakit setelah putus cinta.
Apa la....penat bercinta lima enam tahun
akhirnya tak de hasil apa pun!
Rugi masa tetapi menghasilkan suatu pengalaman yang sangat luas.

Ah, bekerja sambil membuang masa, baik juga, kan?
Rasanya tak ada kerja lain yang bisa buat aku
lupa akan hal dunawi...
kerja dan terus kerja...

Sampaikan aku sampai di rumah jam 9 malam, keluarnya pagi tadi jam 7am...
rasanya waktu aku mencari wang lebih lama daripada masa di rumah...:)

tak mengapalah! Asalkan jiwa tenang....
Cinta yang lama? ah, biarkan saja..Tidak ada apa-apa yang perlu difikirkan lagi.

Wednesday, November 3, 2010

Petua Sentiasa Jadi Isteri yang Positif

ISTERI-ISTERI SENTIASA DARA



PETUA DARI Dr. Fatimah Az-Zahra



Ustazah menurunkan petua untuk kaum ibu menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah.



('Abqaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan) Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam.



Caranya: Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Niat dlm hati utk menjaga kecantikan diri & utk kebahagiaan rumahtangga.



Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:



(56.35) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,



56.36) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),



(56.37) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya,



(56.38) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan.



Lanjutkan kepada kaum ibu dan isteri tuan2 semoga ada manafaatnya.



http://www.facebook.com/note.php?note_id=150340055008350&id=115802161764628

Apa bezanya nikah di masjid dan di rumah?

AKTIVITI :

1. Malam Berinai

Bagi meraikan majlis perkahwinan. semua unsur maksiat hendaklah dijauhkan dan diisi dengan program-program yang lebih baik, antaranya:

Aturcara Malam Berinai :

* Solat Maghrib berjamaah diikuti Bacaan Yasin, Tahlil dan Doa Selamat.
* Solat Isyak berjamaah.
* Selawat dan Marhaban.
* Syarahan Agama berkaitan kebahagiaan rumahtangga.

Aturcara Siang Keesokan Hari :

* Majlis Khatam Al-Quran Wanita

2. Upacara Akad Nikah Di Masjid

Tujuannya untuk menghayati ajaran Islam seterusnya memulakan pembinaan rumahtangga bermula dari rumah Allah dalam suasana yang tenang, damai dan khusyuk. Melakukan akad nikah di masjid juga boleh mengelakkan daripada berlakunya maksiat dengan mengasingkan di antara lelaki dan wanita.

Kaedah Perlaksanaan :

* Dimulai dengan solat sunat Tahiyatul Masjid dan sunat Hajat.
* Wali mohon izin daripada pengantin perempuan.
* Penyerahan Wali kepada Jurunikah ( Digalakkan wali menikahkan pasangan itu sendiri )
* Pemilihan saksi-saksi akad ( Pastikan mereka memenuhi syarat-syarat saksi )
* Bacaan Khutbah Nikah ( Digalakkan pengantin lelaki membaca khutbah. Jika tidak boleh hendaklah dibaca oleh Wali perempuan atau Datuknya atau lain-lain, mengikut susunan wali )
* Upacara ijab kabul dijalankan.
* Bacaan doa.
* Bacaan lafaz Taklik oleh pengantin lelaki. Bacaan ini hendaklah didengar oleh pengantin perempuan dan waris-warisnya. Jurunikah hendaklah memahamkan isi kandungan lafaz Taklik tersebut.

3. Majlis Penyerahan Dan Penerimaan Tanggungjawab

Kaedah Perlaksanaan :

Dilakukan oleh Wali Perempuan atau wakilnya dan disaksikan oleh keluarga terdekat kedua-dua belah pihak.

Lafaz Penyerahan adalah seperti berikut :

“Adalah saya ………………………………wali kepada …………………………dari saat ini menyerahkan tanggungjawab nafkah, pemeliharaan, keselamatan, kasih sayang dan tanggungjawab agama Islam kepada kamu ………………………… sebagai suami yang sah.

Semoga diberkati oleh Allah s.w.t ke atas kamu dan orang yang di bawah tanggungan kamu, serta zuriat keturunan kamu. Amin.’

Diikuti dengan Lafaz Penerimaan Tanggungjawab seperti berikut :

“Dengan ini saya …………………………suami yang sah kepada ……………………… bersyukur kepada Allah s.w.t. di atas anugerah nikmat iman, Islam, kesihatan dan isteri serta berterima kasih kepada semua pihak yang terlibat bagi menjayakan majils akad nikah ini.

OIeh itu mulai saat ini, saya menerima tanggungjawab sebagal suami kepada isleri saya ……………………………… dan akan berusaha dengan sebaik-baiknya untuk menjalankan tugas sebagai suami seperti berikut :

* Memberi nafkah zahir dan batin
* Pemeliharaan dan perlindungan yang sempurna
* Keselamatan yang terjamin
* Memberi bimbingan dan panduan ke jalan yang diredhai oleh Allah s.w.t.

Saya mengharapkan doa restu dari semua pihak terutama kedua ibubapa dan kedua ibubapa mertua saya. Sekian, terima kasih.”

4. Sujud Syukur Selepas Majlis Akad Nikah

Kaedah Perlaksanaan :

* Berwuduk
* Niat untuk Sujud Syukur
* Takbiratul Ihram
* Sujud.
* Memberi salam

5. Solat Sunat Hajat Dua Rakaat

Tujuannya adalah untuk mengekalkan kebahagiaan rumahtangga hinggalah ke Syurga.

Kaedah Perlaksanaan :

* Niat berserta Takbiratul Ihram.
* Rakaat pertama membaca A1-Fatihah dan Surah Al-Kafirun.
* Rakaat kedua membaca Al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas.
* Doa.

6. Penyerahan Mas Kahwin ( Mahar )

Ianya diserahkan oleh suami kepada isteri dan digalakkan isteri mencium tangan suami serta suami mengucup dahi isteri. Digalakkan juga suami meletakkan jari telunjuk ke atas ubun-ubun isteri sambil membaca selawat sebanyak tiga kali.

7. Berjamaah

Suami isteri digalakkan melakukan ibadah sembahyang secara berjamaah terutamanya ketika di rumah. Begitu juga dalam melaksanakan tugas-tugas harian di rumah.

8. Walimatul ‘Arus

Hukum mengadakan kenduri kahwin adalah sunat yang dituntut. Rasulullah s.a.w. bersabda :

Maksudnya : “Buatlah kenduri walaupun dengan seekor kambing”

Riwayat Bukhari

Waktu mengadakan kenduri ini mengikut kesesuaian pada adat setempat. Walau bagaimanapun yang lebih mustahak tidak ada perbezaan dalam hidangan jemputan di antara orang kaya dengan orang fakir miskin.

9. Walimatul Dukhlah

Ia merupakan kenduri tanda kesyukuran dan dilakukan setelah kedua-dua suami isteri melakukan hubungan kelamin.

Kaedah perlaksanaan :

* Menyediakan jamuan kesyukuran yang dihadiri oleh keluarga terdekat dan dilakukan pada waktu Dhuha dengan diiringi oleh doa-doa seperti benkut :
o Doa kesyukuran.
o Doa berikut
+ Maksudnya : “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”

+ Doa dibaca oleh suami dan diaminkan oleh isterinya serta keluarga yang hadir.
* Membaca doa ketika melakukan hubungan kelamin seperti berikut :
o Maksudnya : “Ya Allah wahai tuhan kami, jauhkanlah kami dari gangguan syaitan dan jauhkan syaitan daripada zuriat yang bakal engkau kurniakan kepada kami"

10. Tilawah Al-Quran

Melazimkan membaca Al-Quran terutamanya surah-surah berikut :

* Surah Al-Baqarah
* Surah Al-Mi’wazatain ( Al-Falak dan An-Nas ). Fadhilatnya adalah untuk mengelakkan diri daripada gangguan dan godaan Iblis dan Syaitan.
* Surah Al-Waaqiah dan Al-Kauthar. Fadhilatnya adalah untuk dimurahkan rezeki.
* Surah Ikhlas. Fadhilatnya adalah untuk menguatkan akidah.
* Surah Al-Qadar. Fadhilatnya adalah untuk menjauhkan diri danpada Zina.
* Surah Al-Insyirah. Fadhilatnya adalah untuk mendapat ketenangan jiwa.

11. Doa

Suami isteri digalakkan membaca doa berikut :

* Doa ‘Ukasyah.
* Doa Kanzul ‘Arsy. Doa Haikal.
* Doa Nur Nubuwwah.

12. Halaqah Muhasabah

Ia lebih merupakan salam perkenalan antara suami isteri seperti mengenali minat, kegemaran dan pantang larang masing-masing. Hendaklah dijauhkan perkara-perkara yang boleh menjejaskan keharmonian rumahtangga seperti kisah-kisah yang mengaibkan pada masa lalu.

Kepulangan yang dinanti....





Rasanya ada banyak kepulangan yang dinanti dalam dunia ni...
Kepulangan suami,
kepulangan anak,
kepulangan isteri
kepulangan ibu dan bapa...

Ada masanya kepulangan itu sangat dirindui...
meskipun kepualangan ke sana, ataupun pulang ke sini...


Hari ini, kakak saya pulang semula ke Sarawak...
Selepas ini, entah bila lagi saya akan bertemu dengannya..
Dia ke Sarawak mengikut suami yang bertugas sebagai Pegawai Jabatan Alama Sekitar Bahagian Kuching, Sarawak.

Dan saya, bertemu kakak dua minggu ini, kerana dia pulang ke Perak untuk meraikan perkahwinan saya pada Disember nanti.
Mereka tidak dapat pulang pada hari pernikahan saya. Jadi pulang lebih awal.

Saya akan bernikah dan mengikut bakal suami ke Australia, yang menyambung pelajarannya. Rasa sayu, sedih dan pilu menggegar dalam jiwa...

Entah bila, setelah saya berhijrah mengikut suami dan kakak juga berhijrah mengikut suami...Bila lagi akan bertemu, adalah suatu persoalan yang tidak dapat dijawab.

Hanya Allah SWT sahaja yang tahu, bila dan di mana kami akan bertemu semula...
Rasa rindu yang menebal pada anak saudara, Alif Najmi, semakin membara... Mungkin pertemuan sekali lagi selepas ini, sikecil itu sudah membesar dan sudah lupa akan saya...

Inilah putaran kehidupan...
Dahulu, saya membesar bersama-sama kakak...
Bersekolah dan bermain bersama..
Menjadi remaja bersama,
kini, mencari haluan kihidupan yang berbeza...

Walau darah mengepam daripada rahim yang sama...

Tuesday, November 2, 2010

Blue Water A Novel By A. Manette Ansay -I've done!





From New York Times bestselling author A. Manette Ansay comes an unforgettable story of two families united by tragedy -- and one woman's deeply emotional journey toward a choice she'd never thought possible.

On an ordinary morning in Fox Harbor, Wisconsin, Meg and Rex Van Dorn's lives are irrevocably altered when a drunk driver -- Meg's onetime best friend, Cindy Ann Kreisler -- slams into the Van Dorns' car, killing their six-year-old son, Evan. As Meg recovers from her own injuries, she and Rex are shocked when Cindy Ann receives a mere slap on the wrist. In their rage and grief, they buy a boat to sail around the world, hoping to put as much distance as possible between themselves and Cindy Ann. But when Meg returns to Fox Harbor for a family wedding, she's forced to face the complex ties that bind her to the woman who has destroyed her peace.


This is what I've read last two weeks. And I really enjoyed it. Hope that my friends (who ever felt the same) please, stand and run again!

Pillow Talk (2007) A novel by Freya North





Awards
Romantic Novel of the Year Award
The warm and sexy new novel from the bestselling author of Love Rules and Home Truths. Petra Flint and Arlo Savidge were teenage sweethearts in a chaste, old-fashioned way. They never really told each other how they felt. Now, years later, Petra is a jeweller by day but by night she is a sleepwalker, never fully able to rest. Arlo is living in North Yorkshire, teaching at an eccentric boys' boarding school. Like Petra, he carries with him something that makes it hard to sleep at night. In an ice-cream shop one rainy day Arlo and Petra stand before each other once again. Is this their second chance? Isn't old gold as good as new? However, for love to blossom, they must finally put their pasts to bed. A past Petra can't quite remember. A past Arlo wants to forget.

"di" atau "kena" ?

Penggunaan bahasa yang telah digunakan oleh sebuah stesen televisyen sewaktu membaca berita.

Penggunaan 'dipenjara' telah ditukar kepada 'kena penjara'.

Agak menarik bunyinya dan rasanya ketepatan yang kedua!



Tuesday, October 26, 2010

Memupuk budaya membaca dalam kalangan pelajar sekolah

GOMBAK - Pelajar sewajarnya tidak menghadkan bacaan kepada buku akademik sahaja tetapi perlu diperluaskan dan dipelbagaikan supaya ilmu sedia ada dapat diperkasakan.

Guru Penolong Kanan Kurikulum Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Gombak, Salleh Ismail berkata, budaya membaca perlu dimantapkan agar masa yang terluang sentiasa diisi dengan pengetahuan dan tidak dibazirkan.

"Negara yang bertamadun bermula dengan budaya membaca yang unggul," katanya memberi dorongan kepada para pelajar sekolah itu ketika merasmikan Majlis Penutupan Bulan Nilamku Serlah Bahasaku Megah 2010 di sini baru-baru ini.

Sepanjang program tersebut pelbagai aktiviti diadakan seperti pertandingan bahas, pertandingan pidato, mencipta kain rentang dan pelajar yang membaca paling banyak buku serta Sudut Nilam antara kelas.

Program dianjurkan Panitia Bahasa Melayu dengan kerjasama pusat sumber sekolah.

Penyelaras Pusat Sumber, Durasni Abdullah memberitahu, program ini dirangka bagi menterjemahkan budaya membaca dalam kalangan pelajar di sekolah itu.

"Ilmu pengetahuan tidak akan berkembang selagi amalan budaya membaca tidak subur di hati pelajar," tegasnya.

Pelajar tingkatan empat, Nurul Nabihah Ahmad, 16, berpendapat, program yang diadakan berjaya meningkatkan keyakinan dirinya dan menjadi platform untuk menguji bakat serta kebolehannya.

"Hasilnya, saya berjaya menjadi Naib Johan dalam pertandingan Pidato Bestari 2010 anjuran Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) baru-baru ini," katanya girang.

Bagi Pembahas Bahasa Melayu sekolah itu, Azman Kholid, 17, aktiviti ini merupakan satu mekanisme penting dalam mempertingkatkan penguasaan bahasa dengan fasih dan berucap secara matang.

Thursday, October 21, 2010

ISLAMIC FASHION SHOW

cuma sedikit bingkisan daripada akhbar tabloid, I LUV ISLAM,

Berpakaian Jarang Haram Bau Syurga.
NABI Muhammad SAW
pernah bersabda yang bermaksud,
"Dua golongan ahli nerakayang belum pernah aku lihat ialah ,
satu golongan memegang cemetiseperti
ekor lembu yang digunakan
bagi memukul manusia
dan satu golongan lagi
wanitayang memakai
pakaian tetapi telanjang
dan meliuk-liuk badannya
juga kepalanya seperti bonggol unta
yang sedang tunduk. Mereka tidak masuk suyrga,
dan tidak dapat mencium baunya
walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh."


HADIS RIWAYAT MUSLIM.


NOTE : Jadi, anda sendiri dapat tafsirkan, bukan?

Thursday, October 14, 2010

AMBIL TAHU - 9 tanggungjawab Suami

1) membayar mas kahwin kepada isteri
2) wajib memberi nafkah kepada siteri selagi siteri memberikan kesetiaan dan ketaatan
3) melayan isteri dengan penuh kemesraan dan kasih sayang
4) memberikan didikan dan bimbingan yang baik kepada isteri dengan didikan agama menerusi pengajaran sempurna
5) memberikan layanan yang baik sama ada menerusi perbuatan tingkah laku, ucapan dan menjadi contoh ikutan baik kepada isteri
6) menerusi nafkah zahir dan keperluan asasi seperti pendidikan, pakaian, tempat tinggal, dan makanan mengikut kadar kemapuan suami
7) melaksanakan dan memenuhi keperluan batin isteri
8) memberikan perlindungan sebaik dan sewajar mungkin kepada isteri daripada sebarang ancaman bahaya
9) berlaku adil kepada semua isteri jika suami beristeri lebih daripada seorang.

NOTE : I luv Islam

Saturday, October 2, 2010

As I am moving, I miss you all, damn much!






Sudah berakhir kehidupan di sebuah bandar yang pesat.
Segala keperitan and so on, everything I tried to be more mature.
Like I've said before,
there are so many exciting experiences and
a lot of the best moment in life while I was in KL, Selangor.

To Friends in BACA@,
Thanks becuse you all supported me in this community service,
untuk memandaikan bangsa,
harapan saya, semoga akan diadakan BACA@ sehingga di bahagian Utara Semenanjung.

Buat rakan di Pejabat PEP, Production Department,
Thanks to you all.
You all such a very good friends.
To kakak-kakak yang ada di Production House,
Thanks tunjuk ajar kalian.

Buat abang-abang,
they always make my day!
Asyik tersenyum saja dengan mereka
a lot of fun and happiness with them in PEP.

Buat Yana, Liza.
Aku sayang korang...

Buat Huda, Noyu,
Lyn wanna say sorry if I make mistake since we were friends
in BACA@ team.

Buat Teman serumah,
Thanks, and maaf salah silap.

Buat jiran-jiran di PKNS,
Thanks kak, akak selalu bagi saya makanan...
bila saya balik kerja lewat... :)


For those who are not listed here (forgotten or anything that my mistake)
So sorry,
and thanks,
anyway, I miss you all,
we'll still friends, rite?

Now, gimme five babe!

Last few months...I was an editor in PEP






After my final exam in USM, saya apply job as an editor di sebuah syarikat penerbitan di Kota Damansara.
Dan akhirnya, sehingga 4 Oktober, 2010, jawatan itu sudah berakhir.
Kini, saya sibuk mengemas dan mengemas setiap helaian kenangan yang ada untuk saya bawa pulang ke Perak.
Bercuti selama 2 bulan menjelang Disember.
Buat semua rakan di Kota Damansara,
semoga kita bertemu lagi suatu masa nanti.
Buat rakan lain di Kuala Lumpur dan Selangor,
kita pasti akan bertemu semula.
Maaf salah dan silap,
serta halalkan segala perbuatan dan segala barang, ilmu,
segalanya...
Rasa tak tahu nak senaraikan apa lagi..
tapi rasanya sangat banyak budi dan jasa kalian.


Bercuti selama dua bulan?
Ramai juga yang bertanya ,
mengapa saya mengambil masa selama 2 bulan untuk bercuti dan apa
plan saya selepas ini?
Maaf...
saya masih belum ada plan untuk saya kongsikan di sini.
Yang pasti, saya akan
mula berkerja semula pada Disember nanti.
Kerja yang baru...
InsyaAllah..
Doakan saya berjaya, okie?

:))

Sunday, September 26, 2010

I'm moving--->





Hey,
this is the time that I waited a very long time ago.
(actually, in about a year!)
I can't explain how is the feeling when I submitted my
resignation letter to my manager.


And now, I'm Moving!

Thursday, September 23, 2010

12 Aurat Wanita dalam Islam | WOMAN, sexy, beautiful, matured, health Wanita MALAYSIA Read more: http://www.rahsiaperkahwinan.com/2009/09/12-aurat-






1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng....

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

[Untuk iklan email ke sales@rahsiaperkahwinan.com]
sales@rahsiaperkahwinan.com

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah

-megasutra-

Read more: http://www.rahsiaperkahwinan.com/2009/09/12-aurat-wanita-dalam-islam.html#ixzz10IV7x7lO
Under Creative Commons License: Attribution

Tuesday, September 14, 2010

RAYA-RAYA dan RAYA LAGI!!!

What a waste! Saya buang masa menanti proses download gambar! Ah! Bosan!...

Sekarang sudah jam 130 minit tghri di Australia..
Eh, kenapa saya guna waktu negara lain?

Kat malaysia Jam 1130 am lah!

Adeh...silap jam pulak!
Hari ni sarapan pagi pon belum...entah kenapa sakit kepala juga..
malam tadi tak boleh nak tidur langsung...
mula-mula mengantuk...
lepas dah siap keja..
tiba-tiba dah tak mengantuk pulak...
Jenuh la mengosongkan otak..
seperti yang disarankan oleh insna tersayang...
nak tidur kena release mind and soul daripada apa-apa kejadian aneh...
dah release pon tetap gak tak boleh tidur...


ambil buku kemudian baca...
dah baca pon lagi la jadi tak menagntuk...
huhuhu~

So, eksperiment tak boleh tidur malam tadi, dengan jayanya,

saya menghasilkan sebuah sakit kepala yang amat sangat
pada siang hari 14 September 2010...

Sekian, terima kasih!





RAYA-RAYA-RAYA

Setiap kali pada pagi raya, mesti semua oranga kan saling bermaaf-maafan..
Kan?

Same goes to me and my family...
And then, pada suatu pagi aidil fitri, saya pergi ke sebuah rumah..
melihat suasana mereka bermaaf-maafan...
Nampak agak pelik..
macam tak ada feel langsung...

Sepatutnya saling bermaafan tu kena ikhlas, dan tulus dari hati.,...
bukan makin minta maaf macam tu je..
Inilah kerenah masyarakat malaysia...
Dah buat salah,
pastu minta maaf pon macam nak tak nak je ...

Hmmm....
kalau tak ikhlas, lebih baik tak payah minta maaf!

Kan???

Huhuhuh...
Saya minta maaf kepada semua yang membaca entri ini...
Sekian, wassalam...

Saya sakit kepalaaaaaaaaaaaaaa..:((






RAYA LAGI :)

Today : 14 September 2010...

Hmm..teringat pada hari kedua raya aidil fitri...
Dia sudah kembali..
hehehe...


Good to hear some good news from the person!
Hope to be next to that person, ASAP.



RAYA

today : 14 of september 2010.

Wah...dah sampai hari raya yang kelima. Rasanya masih ada lagi rumah yang belum dikunjungi. Tapi mak cakap, nanti-nantilah bila tuan rumahnya ada, barulah kita pergi. macam tak manis pula kita pergi tanpa tuan rumahnya.

Hmmm...maybe lah!
Tak ada apa-apa pun yang berlaku semasa aidilfitri kali ni..
yang ad acuma,
angah jatuh pada hari ahad, raya ke 3...
nasiblah kandungannya tak apa-apa.
But she warded for one night and 2 days..
tak ape lah..
janji selamat dan semua sihat...

malasnya nak kembali bekerja ....
yang penting hidup mesti terus...
macam biasa, raya kedua,
beraya dengan kawan-kawan masa tingkatan 6...
dan menu biasa permintaan mereka,
saya masak sup daging dan sup tulang..
plus ada mihun lah...
kenyang sikit....

tapi...
entah kenapa mcam rasa tak best je raya...
kan best klu bulan puasa selama-lamanya...
makan pun berjaga2...
tak macam skrg...
makan macam2...
sampai perut jadi terkejut!

Sakit perut,
cuma pada hari raya pertama je...
selepas tu x sakit perut dah..
hai...
tak bestnya rasa sendiri tanpa kamu!
awak la...siapa lagi...
jauhnyaaaaaaaaaaaaa....
cepat balik ya! Rindu!

:)