Thursday, February 23, 2012

Melahirkan Nur Aina : Pengalaman Terindah



Alhamdulillah, genap 12 hari melahirkan pengikat cinta dan kasih sayang saya dan suami. Nur Aina, Cahaya Mata yang Cantik. Secantik nama, saya berharap Aina menjadi anak secantik namanya.

Kronologi :

2 Feb : tanda darah coklat kehitaman keluar selama lebih seminggu, sehingga Jumaat 10 Feb.
10 Feb : tanda darah semakin cair dan berlendir.
10 Feb (4pm) : Menghubungi hospital untuk pemeriksaan lanjut.
Dilated : 1/2cm only (midwife)

Balik rumah dan diminta supaya segera ke hospital jika sudah rasakan contraction yang kerap, 3 minit sekali dan sakit yang berlarutan selama 60saat.

10 Feb : Sampai di rumah waktu Maghrib hampir jam 7pm. Makan dan minum, FB seperti biasa.

10 Feb : 9pm, mula rasa contraction 10 minit sekali. Masuk bilik air dan bersedia untuk water birth. Konon-konon je... Just masuk dalam air panas untuk legakan kesakitan yang datang.

10 Feb : 11pm, contraction 5-3minit. Semakin sakit dan kerap. Belum keluar dari tub mandi.

11 Feb : 0000hrs, tepat sakit sangat, sangat yang berpanjangan. Terus ajak suami ke hospital.

11 Feb : 0030hrs, midwife checked, 4cm dilated. Terus saya dipakaikan gelang tanda nama, dan diberikan sebuah bilik bersalin yang penuh dengan gadget bersalin secara spontan dan natural.

* gym ball
* hot shower
* radio


Saya terus masuk ke hot shower, teruskan hot shower sama seperti yang lakukan di rumah. Memang, hot shower dapat soothed rasa sakit yang mengancam perut. Seolah-olah mahu buang air besar. Semakin lama, sakitnya semakin panjang. Sakittttt.. kemudian berhenti sakit. Kemudian sakitttttt....

0330hrs : darah keluar lagi, semakin sakit, saya minta suami panggilkan midwife : Alena Kirkman, saya seolah-olah ada tekanan untuk meneran.

Alena minta saya naik ke atas katil untuk check bukaan, 5cm dilated. Saya meneran 3-4 kali di atas katil Alena memeriksa saya sekal lagi dengan sejenis alat, AJAIB, 10cm fully dilated dan Alena segera ambil barang-barangnya dan dia katakan kepada saya : "You will have your baby very soon, Azlin! "

Saya lihat kelibat Alena bersiap-siap untuk menyambut bayi. Suami masih di sisi, meneruskan doanya dan kata-kata semangat untuk saya.

Alena arahkan saya memegang kaki, dan meneran. Degan bantuan doa keluarga, suami dan bantuan Alena, dengan izin Allah, 3 kali teran, "AllahuAkbar!!!!!! splash!!!!!"

Darah memercik dan, Nur Aina sudah lahir ke dunia... tepat 0342hrs.. Syukur, Sakit bersalin hanya 3 jam. Tak lama seperti yang digembar-gemburkan oleh orang, 24 jam, berbelas jam dan sebagainya.

Nur Aina diletakkan atas dada saya. Skin to skin contact dan makanan pertama yang Aina makan ialah susu badan. Alhamdulillah...

Aina, cahaya mata yang cantik, buah hati mommy dan daddy. selama hampir 2 jam, saya, suami dan Aina mengambil peluang "bertiga-tiga-an" dalam suasana yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Sakit bersalin, hilang sekelip mata. Yang ada hanya kegembiraan dan ketakutan menjaga amanah Allah ini. Semoga diberikan kekuatan dan keadilan dalam mendidiknya menjadi anak yang solehah, berjasa kepada agama dan bangsa!

Amin...



Hadiah penghargaan untuk midwife, Alena Kirkman dan semua midwife yang membantu di wad.




Tempat tanam uri Aina. Daddy tanam. Nanti Aina mesti rindu Oz, sebab uri Aina ada di sini... :)

No comments:

Post a Comment