Tuesday, March 20, 2012

Berpantang: 40, 60 100 hari?

Mengapa perlu berpantang hampir 100 hari?

Faraj, vagina, bagi mereka yang bersalin secara vaginal birth, sememangnya digalakkan untuk berpantang selama 100 hari untuk memastikan bahagian tisu faraj yang lembut dan terluka saat bersalin, kembali sihat dan kuat untuk menerima tusukan penis. Risau terluka dan jahitan sakit kembali membuatkan ramai yang bersetuju untuk berpantang selama 100 hari. Di harap para suami bersabar. Ini adalah kerana aspek kesihatan.

Kalau sayang isteri, pastikan isteri benar-benar sihat, okay!

Kemudian, pantang makan, seorang rakan Indonesia beritahu saya bahawa, wanita Indonesia tiada pantang dalam bab makanan. Mereka diharuskan makan sebanyaknya untuk berikan khasiat kepada bayi.

Lain pula wanita malaysia yang kaya dengan pantang larang makanan selepas bersalin. Termasuklah saya yang hanya makan sup dan ikan bakar dalam pantang. Tapi malam tadi, saya bedal Nando's dan kelmarin, saya dan suami makan nasi beriyani.. Ha ha

Ada juga orang pesan dengan saya, anak sulung jangan pantang sangat, supaya anak kedua dan seterusnya nanti, senang nak jaga makan..

Apa yang penting, jangan makan benda berangin ataupun sejuk... Pilihlah yang terbaik demi kesihatan.

No comments:

Post a Comment