Friday, August 26, 2011

Kesepian, Berfikir! DEMI ZURIAT


Alhamdulillah, genap sudah 13 minggu kehamilan saya. Alangkah mencabarnya dugaan dan rentetan masa untuk menjadi seorang ibu. Bukan mudah mengandung, melahirkan dan membesarkan. Agaknya beginilah yang dirasai oleh ibu-ibu lain.

Syukur, segala persiapan sudah sedia. Terima kasih, rakan yang telah berpindah ke Brisbane, kerana menjualkan semua kelengkapan bayi kepada kami. Walaupun masih awal, dan ada orang tua berpesan jangan bersiap awal-awal, tidak mematahkan semangat. Kerana saya yakin, Allah lebih mengerti. Jika ada rezeki saya, maka adalah.

Keperluan baby, tidak perlu lagi kami beli yang baru. Maafkan mummy dan daddy sayang. Mummy dan daddy terpaksa belikan barang-barang second hand untuk kamu buah hati sulung kami. Inilah suratan kehidupan yang anakanda perlu faham nanti. MUmmy yang tidak bekerja dan daddy yang sibuk belajar, menyebabkan perkara ini berlaku. Kita perlukan wang demi kelangsungan hidup sehingga daddy habis belajar, ya, sayang!

Sudah 13 minggu umur sayang dalam mummy's tummy. Jaga diri baik-baik. Makan banyak-banyak semua nutrien yang mummy beri. Lahir ke dunia nanti, jadi anak mummy yang sihat. Jangan nakal-nakal.. :)

Pada minggu ke-9, Allah telah berikan mummy satu perasaan bahagia yang tidak dapat mummy nyatakan dengan ungkapan kata-kata. Kali pertama mummy dapat lihat sayang, walau hanya dalam skrin scan radiologist. Mummy nampak sayang bergerak-gerak terkena pada bahan ultrasound itu. Seronok, ya, sayang? Mummy nampak sayang berenang dalam mummy's tummy..:) so sweet. I saw your daddy, he smile too when he look at you! :)

Syukur, pihak radiologist sangat cemerlang dalam kerja mereka. Di sini, Toowoomba, AUstralia, mummy telah diberikan injection for flu and after the ultrasound scanned, they gave mummy your picture in a CD. Mummy boleh simpan gambar sayang sampai sayang lahir. Mummy tunjukkan nanti, ya. So, no more kertas-kertas. Kalau kertas takut hilang. Insya-Allah, mummy akan buat project scrap book untuk sayang..:) Sweet sangat lagi, kan!

Mummy and daddy dah bawa sayang balik kampung jumpa atuk, opah dan nenek. Jadi, lepas ni, no more nausea, okay! Kena tolong mummy, makan banyak-banyak. Cepat besar ye sayang. Bila dah besar, tak ada lah mummy rasa pening-pening lagi.. Sekarang sayang tengah nak membesar, mummy pun jadi pening waktu sayang nak membesar.. Tak apa, kita kuat sama-sama, ya! Tengok daddy, kuat je. Sikit pun daddy tak merungut nak layan kehendak kita berdua. Sampai kita boleh balik kampung makan sedap-sedap. Nanti, dah lahir, jangan nakal-nakal dengan daddy, okay! Promise!

No comments:

Post a Comment