Tuesday, December 13, 2011

Berpantang di luar negara part 2.





Rasa-rasanya ramai yang pernah berpantang sendiri di Malaysia. Tapi kawan-kawan, berpantang sendiri di negara sendiri dan di negara orang banyak beza dan banyak rintangannya.

Di luar negara, kekurangan segala jenis herba, kekurangan kaki tangan untuk membantu kita. Apatah lagi nak bersedap-sedap diurut oleh mak bidan selepas bersalin. Ada juga khidmat urut, tapi lain bangsa, lain kaum, lain caranya.

Bagi saya, ini adalah permulaan. Sebelum berpantang, kita bermengandung dahulu ya!

Semasa mengandung :

Banyakkan amalan,
buat benda baik sahaja,
berbaik-baik dengan suami, supaya baby kat dalam perut dengar mak ayah dia mesra sahaja.
Teruskan hubungan seks jika tidak menyakitkan badan isteri.
Makan kena jaga.. Orang kata pantangmasa mengandung makan nenas dan yang tajam-tajam.. Cubalah cari apa yang tajam, bagi yang tinggal di luar negara, call la kampung, tanya mak, kakak, dan makcik-makcik.
masa mengandung, pakailah pakaian sopan-sopan, kalau kita nak anak kita nanti jadi bohsia, kita pun jangan jadi bohsia okay!
Banyakkan berdoa dan banyakkan minta ampun kepada suami.

Keperluan baby dan ibu :

Ayah-ayah jangan kecil hati ya, waktu macam ini, memang ibu dan baby akan dapat perhatian yang cukup best. Semua tip top!

IBU :
perlukan baju yang longgar dan selesa.
Pastikan seluar dan kain tidak menekan perut
Biasanya orang mengandung akan rasa panas, maka, pastikan baju nipis, tapi jangan sampai terbuka aurat.
Makan vitamin untuk ibu, baby dan susu badan.
(Saya makan Blackmores Pregnancy and Breastfeeding GOLD)
Selalu-selalulah bersenam, berjalan banyak dan rajin-rajinlah kangkang supaya memudahkan kawasan laluan baby terbuka. Bukan sengaja nak syok kangkang-kangkang tau!
Pump susu badan. Saya guna jenama Pureen.


BABY :
Keperluan baby pun kita dah mula fikir sikit-sikit.
Bagi saya yang jauh ni, saya banyak beli barang terpakai, (maksud saya yang masih elok ya!) kalau terpakai dah buruk, saya pun tak nak. Alhamdulillah kat sini, garage sale, semua barang baby comel-comel dan bersih lagi. Pandai orang Inggeris jaga barang anak diorang. Kalau kedai barang second hand dekat Malaysia, tambah-tambah kedai baju bundle, eee..bau busuk, lalu depan pintu pun dah menangkap!

Okay, barang baby,
start dari baju, rompers, semuanya saya beli 2nd daripada kawan. Saya banyykan baju tebal sebab baby akan lahir by Autumn, then Winter, so, kesian baby. Nak beli baju winter yang baru, rasanya tak berbaloi, sebab nanti, bakal adik baby, dah tentu akan lahir kat Malaysia, (kalau daddy and mummy tak sambung study lagi kat oversea lah!)
So, kami beli blanket juga banyak, sudah ada 13 blanket. Kalau dekat Msia, tak payah berangan la nak pakai blanket, sebab lampin putih tu pun baby dah berpeluh-peluh, kalau pakai blanket, alamatnya demam panas la baby... So, untuk blanket ni, kawan-kawan oversea je boleh follow okay!
sarung tangan dan sarung kaki baby, wajib juga ada, nanti dia garu muka dia, habis bercalar.
kalau BF pun kena ada botol, tapi tak perlu banyak kalau tak kerja. Beli juga sterilizer botol susu.
Puting??? OPsss.... BIG NO NO for me. Saya tak suka tengok baby dengan puting. Ada banyak solutions lain untuk kasi baby jangan melalak.. Nanti kita fikirkan.
Tub mandi baby, yes, of kos, dah ada.
Floor Gym baby, dah ada juga, sebab nak baringkan baby suapaya dia cepat dapat bergerak dan meniarap.
Pram, yup wajib ada, jenama Mother's Choice
Baby swing : baby swing ni tak sama dengan buai ye. Saya juga tidak mahu manjakan baby dengan buai. BIG NONO. Masih ada cara lain untuk bagi baby senyap. Hope kalau dengan swing ni baby senyap, Alhamdulillah. Baby swing ni boleh assemble. So, kecik dan mudah nak bawa ke mana-mana dan tak perlu kain n paku-paku, tali-tali.. Tak risau jatuh buai.. Sebab just nice je ketinggian swing ni... macam atas riba mummy je..
baby cot : yes.. sangat perlu. Baby memang kena tidur dengan mummy and daddy dulu, bila dah besar dah boleh tidur sendiri, barulah boleh beli katil dia... So, baby cot ni, ada dua jenis.
1) Baby cot travel : untuk di bawa ke rumah saudara mara. Supaya orang tak terpijak anak kita...
2) Baby cot dekat rumah, attached kan dengan katil mummy and daddy. So, surrounding baby ada cot, duk dalam kandang tau baby, so, xde lah kes baby nak jatuh dari katil gedebuk! Pelik juga anak orang yang selalu jatuh katil tu, takkan tidur dengan anak atas katil bertiga kot???
Baby cot tak mahal pun... Beli la satu attached pada katil you all..
UV protection untuk pram : kalau panas, gunalah...
Kelambu. Kelambu ni tak tahulah dekat sini guna atau tidak. Tapi suami beli juga jenis macam UV protection pada cermin kereta tu. Boleh dilipat-lipat. 4AUD je kat rumah orang buat garage sale.
Sleeping bag : baby pun kena ada, nanti winter sejuk. Tapi kalau dah balik Msia, sleeping bag ni, boleh la mummy jadikan cadar kalau baby sejuk nanti.. Malaysia pun kadang-kadang sejuk bila hujan sepanjang hari..
Car seat : Kalau dekat Msia, ngerinya tengok orang pegang baby tanpa letak baby dekat car seat. Dah duduk sini barulah tahu betapa pentingnya car seat. Ada pula orang main baringkan je baby kat kerusi belakang bahagian kereta. Eeee....bahayanya! Car seat, yes, kami dah ada, beli dari kawan yang nak balik Msia. Bolehlah baby guna sampai berat dia 15kg.. Nanti balik kampung kita beli untuk toddler pula ya!




**Sambung nanti. Mummy nak solat Maghrib.

No comments:

Post a Comment