Friday, July 20, 2012

Berpuasa untuk ibu mengandung dan menyusukan :)

Ramadhan datang lagi!

Alhamdulillah. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan yang lalu.

Rindunya berjemaah Terawikh di kampung dengan seluruh warga kampung..:) Dengan emak dan kakak2... (T____T)

__________________________________________________________________________________


Berpuasa untuk ibu mengandung, kalau sedang awal kehamilan, kalau mabuk-mabuk, banyakkan minum Halia Beer, bukan air arak tau, tapi Jus Halia.. Atau Ginger Bread.

Actually, orang yang kuat mabuk dan muntah masa awal kehamilan tu, dalam perutnya banyak angin.. Jadi banyakkan minum air halia. Dan semua yang berunsur halia..

Pesanan doktor dulu ..:) Saya pun ada juga ponteng puasa sebab pagi-pagi dah nak muntah-muntah. Habis juadah bersahur keluar semula.. Macam mana nak puasa kan.. Redha sahajalah. Tapi jangan lupa GANTI!


Kalau bagi ibu yang menyusu dan berpuasa, pastikan waktu sahur makan makanan yang berzat dan karbo yang tinggi. Pastikan juga makan makanan yang tinggi kandungan fibre... Sebab takut dehydrate dan kemudian sembelit pula!

Contoh makanan yang tinggi kandungan fibre ialah prune (Sunsweet tu) ataupun Figs (Buah Zaitun) So, selain kurma, amalkan buah yang dua ini ya!

Jangan skip makan sahur dan makan nasi. Minum minuman bertenaga dan pastikan malam sebelum tidur, minum air sebanyak yang mungkin. Dalam masa selepas berbuka tu, minumlah selalu.. Jangan risau perut buncit ye... Janji kandungan air dalam badan banyak dan tak kering badan tu bila baby kuat menyusu...


Makan seperti dalam piramid makana. Pastikan semua zat ada..:) Buah dan sayur hijau sangat penting!


No comments:

Post a Comment