Thursday, April 28, 2011

Anjing dan Babi, kasihan mereka!

Malam ini seronok pula membaca komen lama tentang siswi vet yang memegang khinzir sewaktu kerja lapangan UPM. Lawak, sedih, terharu, bangga. Macam-macam perasaan dah. Yang lawak, saya dan suami ketawa mengekek setelah membaca komen-komen dalam laman blog itu.


Ringkasnya, jauhi. Itu sahaja. Jika perlu didekati, gunalah lapik untuk mengelakkan was-was. Benar, manusia mengeluarkan peluh. Itu yang kita takutkan. Tapak tangan kita yang basah, saiz peluh sangat kecil sehingga kita tidak tahu liang roma kita sedang mengeluarkan perpeluhan. Bukan susah untuk elak. Bukan susah untuk pakai glove. Tak susah. Jadi, jika mahu pegang, sah tidak haram, maka peganglah. Tapi awas, kita tidak tahu sama ada benar-benar kering atau tidak? Yakin? kalau yakin, terpulanglah. Sesiapa yang tidak yakin, jauhilah. Kalau boleh, nampak anjing dan babi, larilah pecut 100m. Asalkan tidak mendatangkan kerugan dalam beribadah. Itu sahaja. Kan senang. Tak perlulah bergaduh dan anti mana-mana agama dan fahaman..:))

Chillllll....!!!!!!!!!!!!!

Senang sahaja, tidak ada keperluan, tidak perlu pegang... Kalau kerja sebagai vet, kalau perlu dilapik anggota tubuh, lapiklah. Itu sahaja. Hai....benda itu kita semua boleh fikir. Elakkan, itu lebih mudah. Itu sahaja. Jangan salahkan babi dan anjing. Mereka tidak diminta dilahirkan sebagai babi dan anjing..heheh..lawak..lawak....best baca komen-komen kawan-kawan di sana! http://www.eddyra.net/sketsa/isu-bakal-doctor-pegang-babi/


SEKADAR GAMBAR HIASAN :)) COMEL, KAN? gagagagga...:PP

komen pertama :
Walau pun Dr.Rasede seorang yang cerdik dalam ilmu veterinar tapi dr lupa akan setiap ilmu yang ada.
Setiap bulu roma dan tapak tangan kita sentiasa mengeluarkan air (peluh). Jadi disini apabila tangan manusia bertemu dengan najis berat ini, ia akan bertembung dengan hukum Allah.
Jadi kenapa diambil mudah perkara yang diberatkan oleh syarak? Jangan kita sangka ilmu yang ada pada diri kita itu sempurna. Sesungguhnya Allah Taala maha sempurna dan mengetahui setiap kejadianNya.
Cuma kita sebagai orang yang beriman, dimanakah hendak meletakkan sesuatu itu atas jalan kebenaran atau kebatilan seperti menegakkan benang basah.
Dosa pahaala tidak mengenal sesiapa samada orang kampung yang bodoh atau manusia cendikiawan seperti Dr.
Dr merasa kesal kerana pelajar itu adalah anak didik Dr.
Tapi apa salahnya jika kajian itu diadakan diladang lembu atau biri-biri. Biarkan anjing dan babi itu dilakukan oleh anak-anak didik yang bukan Islam sahaja.
Jangan menyangka buat kajian keatas anjing dan babi itu fardhu kifayah. Fardhu kifayah pun ada ketentuannya yang telah ditetapkan oleh syarak. Bukan semua kerja atas dunia fardhu kifayah seperti membuat arak dsbnya.
Fikirlah dalam-dalam, serta carilah ilmu dari Guru Yang Murshid bukan guru yang cari kebendean dunia.


komen kedua
alien petronas
October 22, 2008 at 12:57
lawak la kakak berdua tu.. yang paling best, posing dengan babi dalam picture no 2 terakhir.. muka pun dah lebih kurang dengan member yang kat tengah tu.. sorry yer kakak yer.. gurau jer..
Tapi, kat sini aku nak buat kesimpulan:-
1) Pegang babi memang x salah, x pernah salah, dan tak akan salah untuk tujuan pembelajaran & pengajaran.. Tetapi berlebih2an dalam tujuan yang tersebut dari apa yang sepatutnya boleh jadik salah dan confirm salah bila mampu menimbulkan fitnah manusiawi.. dengan sebab gambar tu la kakak berdua tu kena ngumpat oleh seluruh warga malaysia walaupun untuk tujuan ilmiah.. kalau diikutkan etika doctor, nak pegang pesakit, pakai la glove yang sesuai.. Tak salah pegang babi tapi lagi baik pakai glove.. Memang ada klinik kat selangor/KL ni yang doctor tu pakai glove sepanjang masa bagi mengurangkan sentuhan lelaki vs perempuan. Sebab nakjaga privasi pesakit dia.. sebab tu klinik tu ramai orang datang..
2) makan babi pun tak salah kalau dalam keadaan darurat (contohnya bila kena kurung dengan babi dalam kandangnya oleh musuh2 islam seperti yang berlaku zaman komunis. Makan pun bukan untuk KENYANG, cuma sekadar melapis perut jer.. Kalau makan sampai kenyang, jatuh jugak hukum haram..
3) Pegang tangan awek (tak kira la awek sendiri atau awek orang lain) tanpa ikatan pernikahan/muhrim confirm salah dan haram.. bukan nak kata pegang babi tu lagi baik, tapi atleast pegang babi tak haram.. Si awek ni plak, merelakan tangannya dipegang.. tak cukup tangan kanan, tangan kiri pun bagi.. pas tangan kiri, lu pikir la sendiri.. nak buktikan cinta sejati konon.. pigidah.. dah tergadai body, menangis seperigi pun tak guna.. aku rasa la babi tu pun sebenarnya taknak dia dipegang oleh bukan muhrimnya.. kena tanya babi tu sendiri la..
4) Rasullullah s.a.w ada bersabda, “percanggahan pendapat dari umatku adalah rahmat”.. ni Rahmat la ni.. kita semakin mesra dalam forum en eddyra ni.. banyak pahala ko eddyra.. pass la sket kat aku..
5) Islam tu mudah, tapi jangan sesekali memudahkan islam.. Islam untuk diamalkan, bukan untuk dijadikan perbahasan.. kawan tengok, makin ramai nak jadik ustaz/ustazah dalam topic ni..
6) Yang paling penting, lepas kita menghukum kawan sendiri dalam forum ni, tak kira la hukum bodoh membodohkan, kafir mengkafirkan, tengking2 secara sengaja atau tak, kita bermaafan sesama kita.. end of day, kita memang bersaudara.. buang yang keroh, amik yang jernih.. so, ustaz2 dan ustazah2 sekelian, bermaafan la kita yer.. kalau taknak bermaafan, malu la kita dengan babi tersebut..
sekian

komen ketiga:
bahrin
November 27, 2008 at 02:00
ok..ni pndgn aku la….ok..psl isu babi ni..klu tujuan 2 untuk pembelajaran 2 xper la,dn umat islam wajid menpelajarinya pasal itu untuk keselamatan umat islam jugak kn..klu boleh elokkan dripada meyentuhnya krana byk keburukan dripada kebaikannya yg kita dpt..nk sentuh gak boleh,tpi seelok2nya pakai la glove 2,skrg nikn zaman moden,pakai la ppe skit,xyah la tunjuk slama sgt kita ni..takut terlupa nk samak jer,kn huru hara 2 dik…babi binatang yg sgt hina…nabi menyuruh kita membunuh babi,dia sgt hina dari anjing..anjingpemburuan,anjing polis,anjing kesan dadah haram kita bunuh dan yg sunat bunuh adalah yg gila yg mendatangkn keburukan pada manusia..tpi klu babi,semua jenis babi sunat kita bunuh.tpi knapa allah jdikan 2 ekor makhluk ni?ini kerana allah nak uji manusia sejauh mana manusia ni taat kpada perintahnya,yg 2 kita kena faham..allah nk bg kita pahala klu kita buat 2..mcm gak nyamuk..klu kita hapuskan benda 2,kita dpt pahala….klu bakal2 vet kenalah sensitif dgn isu2 mcm ni..x salah unutk tujuan pembelajaran,tpi x la sampai posing2 ambil pic 2..mmg tujuan untuk suka2,tpi tolong la faham dgn sensitif umat islam ni..wasalam..

komen kelima:
lelaki
January 15, 2009 at 00:05
ya ya fardu kifayah.. jg haiwan..
kenapa x jg..
lembu..?
kambing..?
biri-biri..?
unta..?
keldai..?
ayam..?
munyit..?
aku ternanti2 student kite yg educated posin ng ayam smbil snyum2.. =)

komen keenam:
lelaki
January 15, 2009 at 00:09
ya ya bela anjing ngn bertujuan..
ntuk keselamatan kah..? upah je pak guard..
de x ulama2 belai2 anjing.. senyum2 cmtu.. nk wat pahala..?? banyakkkkkkkk lagi bnd yg kite leh wat ntuk tmbah pahala..
fardu kifayah..?
banyakkkkk lg fardu kifayah yg kite leh wat..

komen ketujuh :
lelaki
January 15, 2009 at 00:39
merujuk kepada gambar-gambar di atas, sy dapati beliau memakai sekurang2 nya tiga (3) jenis tudung ketika bersama babi n anjing..
itu tidak termasuk baju doktor n bju merah n bju len beliau..
soalan sy,adakah bju2 n tudung2 terbabit memang diasingkan khas untuk bersama babi n anjing.?
ini kerana ada komen yg menyatakan mereka memang mengasingkan pakaian itu..

komen kelapan :
Ramai yang bertanya kepada saya bagaimana saya sebagai seorang muslim boleh menyentuh anjing dan babi yang haram disentuh?. Berdasarkan pelajaran feqah yang saya pelajari sejak sekolah rendah agama hinggalah sekolah menengah, menyentuh najis mughollazaoh tidak haram.

Apa yang dinyatakan oleh hukum feqah ialah apabila kita menyentuh najis mughollazoh kita dikehendaki menyucikannya dengan bersamak iaitu membasuh dengan air yang telah dicampurkan dengan tanah sekali dan membilasnya dengan air mustamal (air yang bersih dan suci) sebanyak 6x. Yang haram berkaitan dengan anjing dan babi ialah memakannya bukan menyentuhnya.

Sebagai seorang melayu, saya maklum pandangan masyarakat melayu yang merasakan geli atau jijik terhadap anjing dan babi. Mungkin ini adalah disebabkan nilai yang diwarisi daripada ibubapa yang mungkin berasal daripada usaha untuk mengelak daripada tersentuh anjing dan babi yang mana proses menyucikannya dilihat sebagai agak leceh dan jika tidak dilakukan akan menjejaskan ibadah.

Saya sendiri, walaupun telah jelas berkenaan dengan hukum menyentuh anjing dan babi, merasa kekok dan sedikit geli apabila kali pertama memegang jantung babi apatah lagi ketika kali pertama mengangkat anjing untuk diletakkan di atas meja pemeriksaan yang mana tekniknya memerlukan kita merapatkan badan anjing tersebut ke badan sendiri kerana itu merupakan teknik yang selamat bagi mengelakkan kecederaan yang tidak dingini dalam proses mengangkat tersebut. Namun, kita perlu jelas pandangan Islam terhadap 2 makhluk ciptaan Allah ini.

Adakah Allah menciptakan anjing dan babi ini untuk dipandang hina kerana itu ianya diistilahkan sebagai najis berat? Jika ya mengapa terdapat hukum feqah yang menyatakan haiwan buruan yang dibunuh oleh anjing buruan yang terlatih halal dimakan dengan syarat pemburuberniat kerana Allah ketika melepaskan anjing buruan tersebut. Bagaimana pula dengan kisah seorang pelacur yang diampunkan dosanya dan dimasukkan ke dalam syurga hanya kerana memberi minum kepada seekor anjing yang kehausan dengan menggunakan kasutnya?

Anjing dan babi juga merupakan makhluk ciptaan Allah yang mana termasuk dalam tanggungjawab manusia sebagai khalifah di mukabumi untuk menguruskannya. Sebagai makhluk ia juga seperti manusia memerlukan makanan apabila ia lapar, minuman apabila haus dan ia perlukan rawatan apabila ia sakit, walaupun mungkin dari sudut keutamaannya berbeza dengan manusia.

Justeru saya melihat apa yang dipelajari oleh vet berkenaan dengan anjing dan babi serta kewajipan merawatnya termasuk dalam perkara fardhu kifayah dan ia memenuhi sebahagian tanggungjawab manusia sebagai khalifah.Walaubagaimanapun menjadi tanggungjawab vet untuk mengetahui tuntutan agama yang perlu dipenuhi dalam kerjayanya.

Vet dan pelajar doktor perubatan veterinar perlulah berhati-hati dan tidak sambil lewa dalam soal kesucian tubuh badan dan pakaian kerana ianya akan menjejaskan ibadah. Yang terbaik ialah mengasingkan pakaian kerja dengan pakaian harian terutamanya pakaian untuk solat jika tidak mahu menyamak pakaian kerana khuatir pakaian akan rosak dan sebagainya.

Bagi orang awam pula tidak perlu risau kerana najis ini tidak berjangkit maksudnya jika seorang vet hanya membasuh tangannya dan telah membersihkan zat najis tersebut selepas bertugas tetapi masih belum menyamak tangannya, ia tidak berjangkit jika anda bersalaman dengannya kerana tiada zat najis (warna, bau dan rasa) pada tangan vet tersebut.

Tetapi vet tersebut perlu menyucikan tangannya dengan bersamak sebelum solat. Hal yang sama jika anda bersalaman dengan orang bukan Islam yang mungkin memelihara anjing di rumahnya. Begitu juga dengan tapak kasut anda yang memijak mukabumi yang pernah dipijak oleh anjing atau babi. Tidak perlu risau dan terlalu was-was selagi tiada zat najis.

Walaubagaimanapun terdapat cadangan daripada sesetengah ustaz untuk menyamak seluruh badan sekali sekala bagi orang awam dan mungkin berkala bagi vet seperti sebulan sekali supaya jika terdapat najis mughollazoh pada badan yang tidak diketahuinya, ia dapat disucikan. Namun saya kira ini adalah sekadar satu pandangan bukan kewajipan yang baik untuk mereka yang was-was praktikkan.

No comments:

Post a Comment