Thursday, December 20, 2012

Dishwasher

Pening la Google cari pasal penggunaan dishwasher di Malaysia. Apa itu dishwasher, mesin basuh pinggan.

Bila lain ditanya, lain yang dia jawab.

Faktor jimat air. Pakai dishwasher lebih jimat daripada basuh pakai tangan. Lagi lagi kalau saya yang basuh. Komfem air pili tu saya buka sepanjang pembasuhan. Disebabkan tinggal di rumah sewa yang airnya agen bayarkan selagi tak ovr limit, selamatlah. Tapi pernah kena warning dah, jimat air.

Dishwasher, sama sahaja macam mesin basuh kain. Washing machine. Payah la bila kita google lain, lain pula yang keluar. Lagi lagi kalau google dengan orang. Lain kita tanya, lain yang dia jawab.

Siapa tahu, di Malaysia, sabun capsule untuk dishwasher, mudah dicari atau tidak? Harga?

Itu sahaja yang saya nak tahu. I dont need to know sama ada jimat air or tak. Sebab saya tahu how my machine working. Air dekat sini much more expensive than sana. Nothing to worry. Guna dishwasher pun bukan everydy. Basuh kain pakai mesin pun bukan everyday. Ada banyak cara untuk brjimat. Kenapa nak basuh kalau still sikit? Kalau ada 1 atau 2 periuk, memang la susah nak masuk dishwasher, kalau tak muat, so, basuh la pakai tangan.

One thing, jangan la cepat sangat na, judge orang yang ada dishwasher ni pemalas. Kalau orang yang ada dishwasher ni pemalas, macam mana dengan mesin basuh kain? Mesin putar tepung untuk buat kek? Mesin kopi? Ada boleh tuan puan buat semua tu pakai tangan? Mesin jahit? Mampu nak jahit dengan tangan? Orang sekarang, spender koyak pon sayang nak buang, jahit dengan mesin bagi kukuh jangan koyak lagi.

Engineer cpta mesin tu semua untuk kemudahan. Kalau rasa nak mudah, guna. Kalau rasa suka old skool, semua jangan beli. Masaklah ko pakai dapur kayu. Ada yang sanggup masak pakai dapur kayu? Mau ko kena lejang dengan laki ko bila ko paksa dia p hutan cari kayu api.

Hai la manusia. Macam macam.

Yes, saya malas basuh pinggan. Sebab tu tengah consider mesin basuh pinggan. Kalau tak mesin pun, nak ke Jepun, nak minta mereka cipta robot khas untuk saya sebagai hamba cuci pinggan.

Apa punya minda la orang Malaysia. Banyak betul syak wasangka!


Sorry to say, saya pun anak jati Malaysia. Nothing to compare. Plus still will live in Malaysia. Just, dont judge any person. You are nothing. We are nothing.

Use it, as long as no harm. You dont want or you dont have it? Its not the case. Please be open minded even we are different!

No comments:

Post a Comment