Monday, October 17, 2011

Doa daripada sahabat SITI KHADIJAH





Daripada Siti Khadijah
Istimewa untuk rakan-rakan FB yang sedang hamil| Saya kongsikan beberapa potongan wirid dan doa untuk kalian yang diambil daripada buku Mengatasi Masalah Hamil dan Kelahiran yang sempat dibaca sebelum keguguran tidak lama dahulu. Semoga bermanfaat. (^______^)

Doa Nabi Zakaria as untuk dikurniakan zuriat:
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ
Maksudnya: "Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, Engkaulah Tuhan yang paling baik dalam memberikan waris."


Wirid bagi mengelakkan keguguran:
المحي
Maksudnya: "Yang memulakan kejadian".

*Banyakkan membaca zikir ini baik suami atau isteri yang sedang hamil. Sekiranya suami yang membaca, hembus atau sapukanlah kepada isteri yang hamil bagi mengelakkan keguguran.


Doa agar kandungan tidak cacat sepanjang tempoh kehamilan:
رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء
Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa hamba-Mu".


Doa agar zuriat yang bakal lahir menjadi anak soleh/ solehah:
اللهم احفظ ولدي ماداما في بطني واشفه أنت شاف لا شفاء إلا شفاؤك لا يغادر سقما.اللهم صوره في بطني صورة حسنة وثبت قلبه إيمانا بك وبرسولك. اللهم اجعله صحيحا كاملا وعاقلا حاملا عاملا. اللهم طول عمره وصحح جسده وحسن خلقه وافصح لسانه وأحسن صوته لقرائة القرأن والحديث ببركة محمد صلى الله عليه وسلم والحمد لله رب العالمين

Maksudnya: "Ya Allah, peliharalah anakku semasa dia di dalam kandunganku ini, dan sembuh serta sihatkanlah dia, sesungguhnya Engkau Maha Penyembuh, tiada kesembuhan melainkan dengan penawar-Mu, kesembuhan yang tiada meninggalkan kesan buruk."

"Ya Allah, jadikanlah dia sihat sempurna daripada dalam kandunganku ini dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera, tetapkan hatinya beriman dengan-Mu dan rasul-Mu."

"Ya Allah, jadikanlah dia sihat sempurna, cerdik, berakal dan berilmu serta beramal soleh."

"Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkan tubuh badannya, dan elokkanlah akhlak serta perangainya, fasihkanlah lidahnya dan elokkanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan Hadith dengan berkat Nabi Muhammad saw."

*Digalakkan membaca doa ini setiap kali selesai solat lima waktu.

Doa sewaktu bersalin:
حسبنا الله ونعم الوكيل ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
Maksudnya: "Cukuplah Allah bagiku dan tiada daya upaya dan tiada kekuatan hanya karena pertolongan Allah yang maha agung."

Raikanlah zuriat dengan kalimah ALLAH!

terima kasih sahabat. Sungguh pun kita tidak pernah bersua, kalimah ALAH menyatukan kita. Saya doakan kamu juga beroleh zuriat yang terdidik sepertimu suatu masa nanti, dalam masa terdekat.

Sahabat,
mungkin juga Allah mahu kamu berkasih sayang degan suamimu setelah lama kalian berjauhan. Inilah masanya, gunakan sebaiknya.
Aku juga lewat dikurniakan zuriat. Hampir setengah tahunkami berdua memadu kasih, tambahan pula kisah kita sama BERCINTA SELEPAS IJAB DAN QABUL yang SAH! :)

Maka kisah cinta kta baru sahaja bermula. Kita jalinkan cinta itu buat masa ini, Allah izinkan kita berdua.

Insya-Allah, tidak lama lagi, kalian berdua akan bertiga.. Mana tahu, mungkin empat dan lima? Tentu aku juga akan turut bahagia di sini jika kamu bahagia!

Semoga ada rezekinya kita berjumpa setelah aku pulang ke Malaysia suatu masa nanti. Pasti!

SITI KHADIJAH, kamu sahabat istimewa!

No comments:

Post a Comment