Wednesday, November 23, 2011

Camping

Teruja kali pertama ber-camping dengan rakan-rakan berkeluarga Kami bercamping 2 hari 1 malam di kawasan camping yang sangat sesuai.

Seronok tak terhingga, mandi laut sampai puas sebab sudah lama tidak jumpa laut yang tidak bergelora. Kalau sebelum ini kami selalu berkelah di tepi laut sambil merenung ombak kuat kali ini kami ambil masa hampir 5-6 jam di kawasan muara laut yang tidak ada ombak sedikit pun. Dapatlah saya berenang dengan tenang. Rakan serumah juga nampak seronok. Rakan-rakan lain dan teman-teman mereka juga seronok. Kanak-kanak apatah lagi.. Kami sama-sama membina istana pasir di situ sambil menanti rkan lain mandi-manda di air laut yang tenang.

Benarlah kaka Encik Sepolizah (bukan nama sebenar) berjalan dengan kawn-kawan yang satu kepala dan boleh masyuk ni memang seronok. Kita pun tak tergesa-gesa hendak pulang. Kalau berjalan dengan orang yang asyik hendak cepat dan tidak ada mood nak bersantai, memang tak seronok. Mungkin pelbagai faktr boleh kita bincangkan. Tapi malaslah...

Rasanya walaupun anggota camping kami kecil, ditambah dengan anak-anak yang masih kecil, memang merumitkan. Saya berbangga dengan kakak-kakak yang sangat kuat semangat dan saya juga semakin bersemangat dengan mereka. Kalau diikutkan pinggang dan kaki, mahu saja awal-awal lagi sudah patah. Tapi syukur, saya bertenaga sehingga hari kedua kami bercamping.

Cuaca yang baik tetapi agak panas terik menyebabkan kami hanya masuk ke khemah pada waktu malam. Selesai khemah dipacak, panas berbahang tidak membenarkan kami berehat di dalam khemah. Kami makan dan berbual di luar kemudian bersiap-siap menuju ke laut sehingga hampir maghrib..

Malam, kami ada acara BBQ dan makan malam. Makanan kami simple, apa yang masih berbaki yang kami bawa dari rumah, itulah yang kami makan... Bila sudah lapar, semuanya jadi sedap.

Anak-anak pula tidak banyak kerenah. Seronok sangat. Bangun pagi pun semuanya senang. Tidak ada yang merengek.. Alhamdulillah, pandai didikan ibu dan ayah.

Bagi saya dan rakan sekhemah, kami selesa dan saya kemaskan khemah seringkas mungkin agar selesa untuk kami berehat. Khemah agak tidak sesuai kerana tingkapnya boleh dibuka dari luar. Tidak ada klip atau ikatan dari dalam. Wah, bahaya! :)

Tidur malam, suhu agak suam. Kami juga gunakan sleeping bag yang mampu menahan suhu sehingga -12ve darjah. Jadi memamng seronok.

Walapun aktiviti malam tidak begitu lama keraa sudah ada yang tertidur, tapi hal itu tidak merosakkan acara. Masing-masing faham. Tidak banyak humor berunsur tabo dan semuanya masing-masing selesa.

Beginilah hikmah jika kita berjalan dengan ras aikhlas dan bersatu. Janganlah pentingkan diri sendiri. Kalau kita ingin timba pengalaman dan seperti Encik Sepolizah katakan, inilah masanya untuk menyelesaikan masalah keluarga. Berbual dan berkumpul diluar bersama ahli keluarga.

Bukan semua masalah keluarga boleh dibincang di dalam rumah. Dan bukan semua anak-anak boleh diajar dengan kemudahan yang lengkap dirumah.

Ajar dengan cara kehidupan yang susah dan tidak selesa. Supaya besar nanti tidak lupa diri.

Ha ha ha..Menagrut! :)

Jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment