Thursday, November 24, 2011

Hikmah Putus Cinta

TANGANI MASALAH SELEPAS PUTUS CINTA.


HAi para remaja!

Anda pernah rasa bagaimana putus cinta? jangan bersedih kalau anda putus cinta dengan lelaki yang pernah menyentuh tangan anda, pipi anda, pinggang anda dan pernah mencium anda!

Bersyukurlah, putusnya kisah cinta noda itu adalah saat yang sangat berharga untuk anda kerana Allah menyayangi anda. Ingatlah dengan meneruskan cinta begitu, akan buat anda berdosa sepanjang masa dan membuat maksiat sepanjang zaman! Sehinggalah anda bernikah dengan lelaki itu.

Cara-cara tangani stress setelah putus cinta.

1- Menangis.
Menangislah selagi anda mampu, tetapi jangan sampai menangis macam orang kurang siuman ya! Jangan sampai anda rosakkan keadaan sekeliling. Menangis itu anya untuk meredakan rasa sedih dalam hati.

2- Buang segala memori.
Buang semua gambar dan hadiah yang pernah dia berikan. Kalau gambar, buang sahaja dan bakarlah. Kalau barang berharga, berikanlah kepada orang lain. Contoh : Kalau dia pernah berikan teddy bear, teddy bear itu berikanlah kepada anak-anak jiran atau kanak-kanak yanga anda jumpa. Biar kanak-kanak itu main teddy bear itu sampai lunyai..:)

3- Banyakkan berdoa.
Bacalah doa putus cinta. Saya sudah hilangkan doa putus cinta itu. Google lah, mungkin anda akan jumpa semula.

4- SOlat
Pertingkatkan gaya solat anda. Ketahuilah sekian lama anda bercinta dan mengumpul peratus dosa yang banyak, anda sudah lalai dalam menjalankan kewajipan sebagai umat Islam dan janji anda kepada Pencipta. SOlatlah dengan hati yang tenang. Hanya dengan solat dapat mengembalikan ketengan diri.

5- Puasa
Tambah ibadah anda dengan puasa sunat. Sepanjang waktu berpuasa, perbanyakkanlah membaca al-Quran dan berzikir. Ingatlah, Allah sentiasa bersama insan-insan yan sabar dan tabah

6- Luangkanmasa dengan keluarga.
Kalau dulu sewaktu bercinta, telefon bimbit tidak lekang dari dalam tangan, bukan? kali ini, simpanlah masa anda untuk ibu dan ayah. Bantulah ibu di dapur, bantulah adik-adik dalam siapkan kerja sekolah. Bantu ayah basuhkan keretanya. Dengan kerja-kerja itu, masa anda akan terluang. Tidak terbuamng begitu sahaja.

7- Isi masa
Isi masa dengan perkara berfaedah., Carilah hobi baru yang bermanfaat. Pupukkan minat suka membaca dan cintakan buku dan ilmu. Luaskan pergaulan dengan orang-orang berilmu, bukan sahaj ilmu agama, malah ilmu dunia. Berkawan dengan orang baik-baik.

8- Lakukan solat sunat taubat
Kalau dahulu, jiwa dipenuhi noda dan dosa maksiat, kini, sembahlah Tuhan yang Satu, harapkan permohonan daripada-Nya. Minta ampun atas segala dosa. Jika dosa terampun, hati pun tenang!:)

Sekian daripada saya, kaunselor tidak bertauliah.

**Sekadar berkongsi apa yang telah saya lakukan..:)

No comments:

Post a Comment