Thursday, September 29, 2011

Kerinduan Ilmiah




Sudah hampir sepuluh bulan saya berada di negara Kanggaroo ini. Penyakit rindukan kumpulan gerakan membaca sangat mendalam.

Bagaimana pun, saya jalankan kegiatan membaca saya di sini, sendiri tanpa teman-teman di Malaysia.

Memilih buku-buku terpakai sebagai teman setia saya, amat berharga rasanya. Menemani suami tanpa pendapatn tetap untuk saya membuatkan saya bersyukur dengan kehadiran buku-buku terpakai di sini.

Tidak sama seperti sewaktu bujang dahulu, dengan gaji yang ada, saya menghabiskan masa berjam-jam dikedai buku, terutamanya kedai buku BookXcess dengan rakan-rakan.

Indahnya kehidupan diselimuti dengan bahan ilmiah. Semoga anak yang bakal saya lahirkan juga, akan jatuh cinta dengan buku.

Maafkan saya, saya tidak berminat untuk mengajar anak saya bermain game komputer dan gadget yang lain, yang pada saya, saya lebih banyak nampak keburukan daripada kebaikan.

Sudah banyak contoh saya dapat daripada rakan-rakan. Saya berdoa agar tidak ada kegiatan tidak sihat untuk anak-anak saya melalui game. Kalau ada, dan kalau perlu, game akan ditapis. Waktu bermain juga akan saya tapis.

Insya-Allah, semoga Allah beri kemudahan untuk saya mendidik anak-anak Adam yang bakal saya lahirkan.

AMIN

No comments:

Post a Comment