Friday, September 9, 2011

Top-up naik harga, 6% daripada harga sebenar!



We can top-up anywhere, and any price!




Bangun sahaja pagi ini, saya membaca berita yang snagat memilukan. Bagi orang miskin, yang mungkin tidak pernah pakai telefon bimbit, mungkin tidak begitu terasa bagi mereka. Tetapi, bagi golongan sederhana, seperti mak dan ayah saya , tentunya mereka akan terkjut, jika ke kedai, biasanya akan bayar RM30 untuk topup sebulan, tetapi kali ini, up 6% of the price?

Apalah yang nak dinaikkan lagi? tak cukupkah dengan tol, dan segala jenis kenaikan harga dalam Malaysia?

Entah kenapa, hati saya pilu mengenangkan penduduk Malaysia yang akan terasa ditindas dalam hal ini. Orang kaya, tak apalah. Duit mereka banyak. Top-up mereka juga, lebih daripada RM100 sebulan. Tambahan pula mereka sudah pandai, gunakan bil.

Kalau pakcik, makcik di ceruk kampung, yang anaknya tak mampu nak bagi duit banyak-banyak? atau yang anaknya sekadar kerja biasa-biasa? Tak mampu si anak nak bagi mak ayah pakai bil, sedangkan anak juga pakai topup?

Kasihan, bukan?
Harga baru selepas 6%

Nilai Prabayar Harga Baru (selepas 6% cukai)
RM 5 RM 5.30
RM 10 RM 10.60
RM 20 RM 21.20
RM 30 RM 31.80
RM 50 RM 53.00
RM 100 RM 106.00
RM 200 RM 212.00



Semuanya akan berlaku secara automatis bermula 15 September ini. Tidak lama. Hanya beberapa hari sahaja lagi!

Saya sedih! sangat sedih. Niat di hati nak jadi PR Oz, tapi apakan daya, bukan duit sahaja tidak mampu. Saya juga masih ada keluarga yang perlu saya jaga secara dekat.

Orang kafir, Allah berikan akal dan kemudahan hidup di dunia. Akal mereka diguna 100%. Tidak menindas rakyat, (kalau ada, tidak seteruk kita)



Apakan daya, kita rakyat biasa. Tak mampu bersuara. Pilihan raya, tidak menjanjikan apa-apa. Sebaliknya, kita terus ditindas. Allah Maha Tahu. Berdoalah agar kita semua keluar dari kekejaman manusia yang sangat kejam.

No comments:

Post a Comment