Friday, September 23, 2011

Menggamit kenangan- PENANG

Sudah hampir 2 tahun saya meninggalkan negeri Pulau Mutiara itu. Hari ini setelah kakak saya bertanya, bangunan apakah yang banyak tangga dan ada statue Buddha sebagai tanda kenindahan bangunan kuil itu.

Saya jawab dengan pantas, Kek Lok Si Temple.

Penang, Pulau Pinang, Pulau Mutiara.

Pulau yang sangat banyak meninggalkan kenangan waktu remaja saya. Saya menuntut ilmu di menara gading yang terhebat di dunia, Universiti Sains Malaysia, USM. Universiti yang bertaraf antarabangsa itu melahirkan insan seperti saya. Pada saya, insan yang sangat maju dan memandang ke hadapan.

Selain belajar, saya juga ada perasaan ini berjalan-jalan dengan rakan-rakan, menelusuri jalan-jalan kecil sempit yang menjual pelbagai jenis kraf dan jualan barang-barang rumah yang diperlukan, memang sangat menyeronokkan.

Sesak, sempit, bingit dan riuh, memang sangat sinonim dengan Penang. tambahan pula saya sangat rindukan Bazaar Chowrasta, salah satu dunia jualan yang sangat best! Tambahan bila tiba musim perayaan, memang heaven!



Saya pernah membeli sepasang telekung yang sangat cantik di jualan murah di situ. Telekung itu saya pakai sehingga hari ini!

Bazaar Chowrasta juga sangat terkenal dengan jualan jeruk asam yang sangat sedap! Penjual terdiri daripada warga bangsa Cina yang sangat mesra pengunjung. Hampir setiap kali teringin makan asam, saya dan kawan-kawan akan ke sana untuk memborong beberapa kilo asam jeruk yang dijual pada harga yang sangat murah!

Ada juga tiba amsanya untuk bercuti semester di kampung, kami juga akan berbelanja di Chowrasta dan membeli berkilo-kilo jeruk asam yang sangat sedap! Sehingga pada saat ini, saya terliur mengenangkan jeruk asam di Chowrasta. :)


Sambil belajar dan menuntut ilmu, sambil melancong. Salah juga kerana saya gunakan sebahagian duit pinjaman untuk itu. :)

Jemputlah datang ke Penang bagi sesiap yang belum pernah ke sana. Hebat dan sangat hebat. Saya masih rindukan Penang!

No comments:

Post a Comment